Door op 9 juli 2013

De ontdekking van de Fyra

Het autobezit is onder de Haarlemmermeerse huishoudens het hoogste van Nederland. Gemiddeld net meer dan 2 auto’s per huishouden. Autogebruik is daarmee nogal vanzelfsprekend in onze gemeente. Ergens naartoe? Je stapt zonder nadenken in, en rijdt weg. De wegen zijn prima in Hoofddorp en Nieuw Vennep, en ook in de kleinere kernen zijn er geen noemenswaardige hindernissen. Totdat de auto een paar dagen in de garage staat. Nieuwe schokbrekers, en nog een heleboel kostbare onderdelen.

Ik moest naar Rotterdam. Die route kende ik: fietsen naar het station, stoptrein naar Leiden en dan overstappen op de intercity. Bestuderen van ov9292 leerde dat er een alternatief is: de Fyra. Ja, dat is die trein die nooit rijdt, veel te duur is en moeilijk een kaartje te reserveren. Verder studeren leverde op dat de toeslag deze weken niet betaald hoeft te worden, dat je gewoon met OV chipkaart kan reizen. Reserveren hoeft niet.

Vanaf Getsewoud in 18 minuten naar Schiphol met de onvolprezen Zuidtangent. Behalve een onvolprezen bus ook een mooie onderscheidende naam. Die staat ergens voor! Voor kwaliteit; ik reis niet met de bus, maar met de Zuidtangent! Veel beter. Een ambtenarenteam heeft echter bedacht dat deze geweldige naam veranderd moest worden in R-net. Een anonieme naam, die staat voor saai, suffe bus. Roest en Rotzooi. De Zuidtangent bracht mij comfortabel via Hoofddorp naar Schiphol.

Op station Schiphol kwam de Fyra precies op tijd binnen. Een stevig zoemende sterke locomotief, met daarachter de rijtuigen die ik nog herkende van de oude Benelux treinen. Nu in Fyra kleuren. Niet chic, maar goedkoop plakplastic rood, roze en wit. De deuren van de wagons gingen nog steeds open door aan een deurgreep te trekken, en dicht door op een knop te drukken. Comfortabele stoelen met goede velours bekleding, en de rest van het interieur was ook opgeknapt.

Het tracé van de Fyra gaat niet langs het oude spoor naar Den Haag en dan via Delft naar Rotterdam, maar snijdt een fors stuk af. Eerst de route van de Zuidtangent terug naar Hoofddorp, dan door naar Nieuw Vennep. Vanaf Nieuw Vennep volgt de trein een eigen route. De trein gaat hard voor Nederlandse begrippen, langs de A4. We halen alle auto’s in. De bochten zijn zo schuin dat je door krijgt dat deze trein nog veel harder moet gaan rijden. Dat doen we niet, ik heb gelezen dat deze trein niet harder dan 160 kan. Op een moment duikt de trein een tunnel in. De beroemde tunnel onder het groene hart. De tunnel is maar een heel klein stukje van de rit, merk ik als we al snel weer boven komen. Tussen de kassen door rijden we naar Rotterdam. De A12 oversteken en dan zijn we er al. Langzaam langs dierentuin Blijdorp komen we station Rotterdam binnen. Minder dan een half uur van Schiphol.

Rotterdam ligt dichterbij dan Den Haag! De Fyra heeft mijn hart veroverd. Een veel te duur project, maar een geweldige treinverbinding. Ik laat de auto vaker staan, en neem de trein.