PvdA stelt vragen over gebruik DigiD
De fractie van de Partij van de Arbeid heeft kennisgenomen van het ongevraagde advies van de Wmo-raad inzake de Sociale Dienstverlening en de reactie van het college daarop. Ook wij zijn onlangs geconfronteerd met klachten over de lange duur tussen het aanvragen en het verkrijgen van een bijstandsuitkering, mede veroorzaakt omdat een DigiD nodig is.
Wij schetsen het volgende:
Een cliënt meldt zich bij het loket omdat hij of zij een uitkering aan wil vragen. Hem of haar wordt gemeld dat hier een DigiD voor nodig is. Het aanvragen van een DigiD is niet alleen lastig als je geen computer hebt, maar het duurt ook nog eens 5 werkdagen voordat een DigiD wordt toegekend.
Stap 2 is het invullen van formulier. Om dit formulier te bespreken is een afspraak nodig met een ambtenaar. Die moet immers beoordelen of de aanvraag juist is ingevuld. Uit ervaring blijkt dat cliënten soms 3 tot 5 werkdagen moeten wachten voordat zij gebeld worden om die bewuste afspraak te maken.
Stap 3 is het gesprek met de ambtenaar. Ook hier moet de cliënt soms 3 tot 5 dagen op wachten na het maken van de afspraak.
De datum van aanvraag van de uitkering is de datum van het gesprek. En het duurt minimaal een maand voordat de cliënt zijn eerste uitkering ontvangt.
Samengevat, een cliënt die geen DigiD heeft, moet dus tot 2 maanden wachten op zijn of haar uitkering.
Aan de hand van bovenstaande hebben wij het college de volgende vragen schriftelijk voorgelegd;
- Herkent het college zich in bovengeschetste situatie?
- Waarom wordt de datum van het gesprek als datum aanvraag voor de uitkering gehanteerd en niet bijv. de datum van de aanvraag van de DigiD?
- En is het mogelijk anderszins het proces van de aanvraag van de uitkering te versnellen?
wij zijn zeer benieuwd naar de antwoorden van het college