30 juni 2016

Algemene Beschouwingen PvdA 2016

Voorzitter,

Na de zeer gewaardeerde inbreng van 7 partijen, waar we inmiddels anderhalf uur naar luisteren, wordt het moeilijk om nog een originele insteek te kiezen. Laat ik mijn eigen woorden kiezen, en u meenemen langs mijn gedachten.

Na 2 jaar coalitie VVD, HAP, D66 en PvdA blikken we terug, en kijken we vooruit. Wat hebben we goed gedaan, wat ging minder goed. Wat staat ons nog te wachten in de komende twee en een half jaar, en wat vinden we dat er nu moet gebeuren.

Een tweetal gebeurtenissen in de afgelopen week gaven mij stof tot nadenken. Precies een week geleden kozen de Britten voor hun ultieme eiland gevoel: de Brexit uitslag van het referendum. Een krappe meerderheid koestert de gedachte dat slechte politieke keuzes buiten de deur te houden zijn door niet meer binnen Europa mee te willen praten. Alsof Groot Brittannië terug kan keren naar de tijd van het British Empire, dat over de wereld regeerde.

En, een veel mooiere gebeurtenis, Haarlemmerliede en Spaarnwoude heeft voor Haarlemmermeer gekozen om een bestuurlijke fusie mee te onderzoeken. Haarlemmermeer gaat daarmee juist het eiland gevoel, dat er is door de ringvaart om ons leeggepompte meer heen, verliezen. Overigens verwacht ik daarmee niet het begin van een Haarlemmermeer Empire.

De Brexit uitslag is door veel aspecten ingegeven, maar een ervan wil ik hier noemen. De wereld verandert, en verandert altijd en snel. Voor veel mensen is dat prima, en die doen er van harte aan mee. Maar er zijn ook grote groepen mensen die dat niet aankunnen. Het gaat te snel. Die mensen haken af, en gaan zich tegen de vernieuwing verzetten.

Die snelheid kan ook voor Haarlemmermeer een valkuil zijn. Haarlemmermeer is een dynamische gemeente. Veranderingen gaan snel in onze gemeente. Schiphol krijgt elk jaar 5% meer passagiers te verwerken. De nieuwste typen Vliegtuigen maken weer minder geluid. Hebt u wel eens een Dreamliner of een Airbus A350 horen overvliegen? Ik ook niet in Rijsenhout, want ze maken bijna geen geluid meer. Wij denken in de raad dat het A9 project lang duurt, maar in de wereld van de infrastructuur is er bijna geen project dat zo snel uitgevoerd wordt. Als in Nederland de economie weer op gang komt is de bedrijvigheid in onze regio als eerste weer op volle sterkte.

Wat voor gevolgen heeft dat voor onze bestuurders? Dat we die dynamische snelheid als een natuurlijk gegeven beschouwen. We staan er niet meer bij stil. Een gebouw van 30 jaar oud breken we af, want we zijn er op uitgekeken en het staat in de weg. We overvallen onze inwoners met het hoge tempo waarmee we willen vernieuwen. De PvdA vindt dat we onze inwoners beter moeten meenemen in het samen optrekken in alle nieuwe projecten die we hebben. En dat we ons schaarse historische erfgoed moeten bewaken. In de groei van Hoofddorp van dorp naar stad moet de geschiedenis van de stad te lezen blijven. Dus bij de vernieuwing van het Raadhuis moet minimaal de Raadzaal als een historisch anker in de stad achterblijven.

En we leren lessen uit Hoofddorp Centraal. De huidige inwoners zijn gehoord. De bedrijven uit Beukenhorst West zijn afgehaakt. Ons is opgevallen dat jonge bewoners nauwelijks hebben meegedaan aan dit proces. De wensen voor het gebied zijn steeds uitgesproken door oudere inwoners. Hoe krijgen we de jonge inwoners betrokken bij de participatie? De PvdA vraagt aandacht en inspanning om juist jonge mensen te betrekken: zij vormen immers de toekomst van Haarlemmermeer en Spaarnwoude.

De PvdA vindt dat we in het proces van de fusie met Haarlemmerliede Spaarnwoude zorgvuldig moeten zijn en rustig de tijd nemen om de inwoners van alle 30 kernen van Haarlemmermeer te laten wennen aan het idee. Wij kunnen niet achteroverleunen omdat het besluit nu is genomen. We moeten niet alleen bestuurlijk aan elkaar wennen, maar ook alle 149.000 inwoners moeten blij zijn met de samensmelting van de 2 gemeentes. Laten we hiervoor echt de tijd nemen, om mogelijke teleurstellingen te voorkomen. Alle inwoners doen er toe: participatie 2.0.

Voorzitter, nog even terugkijken. De transitie van het sociaal domein is goed gelukt. Het is een enorme operatie geweest; participatiewet, de vernieuwde WMO en de jeugdwet worden nu door de gemeente uitgevoerd. Complimenten voor de ambtelijke organisatie die hier een enorme inzet heeft getoond. En het is beloond: uit een landelijk onderzoek blijkt dat van de 55 deelnemende gemeentes slechts 3 gemeentes een krappe voldoende heeft gescoord; en we zijn er trots op dat Haarlemmermeer daar één van is. Een zes min, net als de andere 2 gemeentes. De transitie is gelukt, en nu dit resultaat vasthouden! Dat is een minstens zo grote opgave. De PvdA vindt dat Haarlemmermeer een naam hoog te houden heeft. Om die ambitie kracht bij te zetten dienen we een motie in: VAN EEN ZES MIN NAAR EEN ZEVEN PLUS. We roepen het college op om zijn best te doen bij een volgend onderzoek minstens een dikke zeven te scoren.

Er is nog meer wat Haarlemmermeer te doen heeft. Woningbouw. Vooral voor de mensen met een kleinere portemonnee is er een woning tekort. De wachtlijsten zijn te lang. Het college heeft aangekondigd met onorthodoxe voorstellen te komen, ik denk aan zogenaamde TINY HOUSES, te komen. Hoe lang moeten we er nog op wachten? Het 3e segment biedt volop kansen in de commerciële woningmarkt, zeker met de huidige lage rente. Tempo maken kan best in dit geval.

Graag maak ik nog een opmerking over arbeidsparticipatie van mensen met een loonwaarde vanaf 70% zoals dat heet. De PvdA maakt zich zorgen over het geringe aantal mensen uit deze groep die de kans krijgt om mee te doen. Wil het college met het opbouwen van de AM groep hiermee rekening houden?

Ik sluit af met de constatering dat de voorjaarsnota niet veel nieuwe inzichten geeft. Een geraamd tekort van 0,6 miljoen was al eerder aangekondigd. Een bedrag dat in de loop van het jaar nog best kan wijzigen, en met bescheiden maatregelen moet kunnen worden weggewerkt. Wij maken ons daar geen zorgen over.

Verder zien we een wat wisselend meerjaren beeld. Een tekort in de eerste jaren, gevolgd door een overschot vanaf 2018-2019. Wat ons betreft zijn dit de dagkoersen van nu, die volgend jaar weer een ander beeld geven. Ook ingegeven door de rijksbegroting en de bijdrage aan de gemeentekas die daar uit volgt.

(gesproken tekst geldt)