31 december 2015

Bushokje toch verplaatst

Zwanenburgers staan ook droog

Busmaatschappij Connexxion heeft de route van lijn 161 veranderd in december 2012. De haltes in Zwanenburg zijn daarom verplaatst. Helaas zijn de bijbehorende bushokjes gewoon op de oude locatie blijven staan. Dit werd door inwoners van Zwanenburg opgemerkt. Een van de inwoners heeft contact gezocht met de lokale PvdA fractie. Na drie jaar intensief navragen en aandringen heeft de gemeente de bushokjes weer bij de haltes gezet.

De PvdA kwam er achter dat de bushokjes door een reclamebedrijf worden geplaatst bij de haltes die Connexxion opgeeft. Dat gebeurt bij de start van de concessie in de stadsregio. Buslijn 179 door Zwanenburg werd gewijzigd naar 161, en kreeg daarbij een nieuwe route. Langs de nieuwe route werden ook nieuwe bushaltes geopend. Deze bushaltes kregen wel een bordje langs de stoep, maar de bushokjes van de oude lijn bleven gewoon op de oude locaties staan.

Bert den Elzen van de lokale PvdA heeft vragen gesteld aan Wethouder Reneman (openbaar vervoer en stadregio). In eerste instantie leek het niet mogelijk de bushokjes te verplaatsen. De reclame uitingen op de bushokjes leken belangrijker dan de functie van droog wachten door reizigers. Daarom was er niet veel animo om de bushokjes te verplaatsen. Bovendien stelde de gemeente dat het veel geld zou kosten. Bert de Elzen: “Dat is toch de omgekeerde wereld. Het belang van de inwoners en busreizigers moet voorop staan.”

Uiteindelijk bleek in september 2015 dat het verplaatsen van bushokjes gewoon in het contract was opgenomen. Daarmee was er geen belemmering meer om niet in actie te komen. In december zijn de bushokjes alsnog op de juiste plaats gezet.

Voor de inwoners van Zwanenburg is het fijn dat zij weer droog op de bus kunnen wachten. De PvdA is blij dat zij dit heeft kunnen bewerkstelligen.