Chris Vonk bij afscheid geridderd

21 december 2018

Raadslid Chris Vonk heeft donderdag 20 december afscheid genomen van de Raad van Haarlemmermeer namens de PvdA.

hieronder de woorden zoals door burgemeester Onno Hoes zijn uitgesproken.

Beste Chris, je hebt een lange staat van dienst.

In 2006 werd je geïnstalleerd in de gemeenteraad van Haarlemmermeer maar daarvoor was je in de jaren negentig al raadslid in Rijswijk, waar mijn voorganger Theo Weterings toen wethouder was.

Je staat bekend om je grote kennis van de dossiers waar je je op richt zoals Ruimtelijke Ordening, Wonen, Sport, Economische Zaken, Schiphol en vooral natuurlijk Financiën.

In 2013 werd je lid en meteen ook voorzitter van de Auditcommissie.

In datzelfde jaar werd Deloitte opgevolgd door Ernst&Young als accountant van de gemeente.

Je organiseerde met de Auditcommissie een ingrijpend verdiepingsprogramma, dat in een stroomversnelling kwam naar aanleiding van het college onderzoek naar de gang van zaken rond de verplaatsing van het honkbalstadion.

Met name de jaren 2015 en 2016 waren roerige controle jaren voor de gemeente die mede dankzij jouw beheerste, weldenkende en prudente optreden samen met de andere leden van de Auditcommissie tot een goed einde zijn gebracht.

In 2014 nam je als fractievoorzitter van de PvdA het stokje over van Tom Horn, toen die weer wethouder werd. Als fractievoorzitter draaide je niet om de zaken heen. Je hebt een groot verantwoordelijkheidsgevoel en zorg voor je fractie en je partij. Je vindt het belangrijk dat de PvdA een constructief sociaal democratisch geluid laat horen en dat ook doet in het college, waarvan de PvdA al sinds 2006 onafgebroken deel uit maakt.

Buiten je fractie sta je bekend als een rustige kracht, met een onderkoeld gevoel voor humor, die vooral op de achtergrond aan verbinding werkt.

Geen man die opvalt misschien, behalve wanneer je in je element bent zoals in de Auditcommissie die ik al noemde, of in het Seniorenconvent of bij coalitieonderhandelingen zoals je dat in 2014 liet zien.

Dan ben je zeer aanwezig en standvastig, weet goed samen te vatten wat er gebeurt en kun je conflicten terugbrengen tot normale proporties. Wellicht kan je dat ook zo goed omdat je in vergaderingen graag kleine tekeningetjes fröbelt of cartoons van de mensen die tegenover je zitten.

De coalitie die na deze raadsperiode afscheid neemt, heeft veel van haar stabiliteit ook aan jou te danken.

Behalve de onderwerpen die ik al noemde, vind je Duurzaamheid en Circulaire Economie belangrijk. Verder natuurlijk alles wat met Ruimte en het gebruik van de publieke ruimte te maken heeft. En met cultuur.

Je bent nu Directeur Huisvesting van het ROC van Amsterdam, daarvoor was je onder andere Manager Vastgoed Ontwikkeling Schiphol, projectleider milieu en energie studies voor diverse internationale luchthavens, secretaris van de kunstcommissie Schiphol en manager van het campusproject van de Vrije Universiteit.

Na drie raadsperiodes neem je afscheid van de lokale politiek omdat je het tijd vindt voor andere dingen. Met de belangstelling die je hebt voor zoveel actuele thema’s en je werk kan ik me niet voorstellen dat je je zonder ons zult gaan vervelen.

Het verheugt mij te kunnen melden dat het Zijne Majesteit de Koning heeft behaagd om je op grond van de duur, de uitstraling en de betekenis van je raadslidmaatschap en andere activiteiten bij Koninklijk besluit van 9 oktober 2018 te benoemen tot Lid in de Orde van Oranje- Nassau.

Afscheidsraad gemeente Haarlemmermeer.