Een glas kan halfleeg en tegelijk halfvol zijn

8 februari 2024

Op zaterdag 3 februari kwamen Europarlementariër Thijs Reuten en Tweede Kamerlid Songül Mutluer naar wijkcentrum De Boskern in Hoofddorp voor een goed gesprek met leden van PvdA en GroenLinks. We hadden het natuurlijk over de landelijke verkiezingen in november vorig jaar. Songül keek met ons terug op de campagne en het resultaat tot nu toe, en van daaruit keken we met Thijs vooruit naar de komende Europese verkiezingen in juni.

Het glas lijkt misschien eerder leeg dan vol als je de uitslag in november ziet. We wilden de grootste worden, onze twee partijen gingen gezamenlijk de strijd aan, Frans Timmermans kwam ervoor uit Brussel: het was tijd voor een keerpunt in politiek Den Haag. Zo bezien is het niet gek dat we voor ons gevoel verloren hebben.

Maar klopt dat gevoel wel? We hadden 9 en 8 zetels, we hebben er nu 25. Veel kiezers zijn teruggekomen bij onze partijen en we hebben er maar weinig verloren. We zijn samen de tweede partij van het land. Dit glas is ook halfvol!

Het heeft geen nut onszelf verwijten te maken. In de media zijn conservatieve, rechtse standpunten normaal geworden, terwijl ‘links’ en ‘groen’ scheldwoorden zijn geworden. Het ligt niet aan ons verhaal, hoewel we natuurlijk altijd blijven proberen dat verhaal nog beter te vertellen.

Populisme is niks voor ons. Het versimpelen van problemen en zondebokken aanwijzen zonder oplossingen te bieden, daar doen we niet aan mee. Populistische partijen handelen in angst: voor buitenlanders, voor ‘de elite’, voor iedereen die geeft om het klimaat, om natuur, om gezonde lucht en water, om een eerlijke en duurzame toekomst. Maar wie heeft er iets aan die angst?

We kunnen juist trots zijn op wat de EU de afgelopen jaren bereikt heeft. Wetten die zorgen voor een eerlijk loon, in plaats van uitbuiting van goedkope arbeidskrachten. Voor veilige omgang met onze data door multinationals als Facebook. Voor behoud en herstel van de natuur. Het prijsplafond voor energie? Coronaherstelfondsen? Steun voor Oekraïne? Daar hebben mensen echt wat aan en GroenLinks en PvdA hebben al die dingen mede mogelijk gemaakt, zowel in Europa als in Nederland.

Voor de Europese verkiezingen gaan we ons verhaal opnieuw vertellen. We zijn niet naïef, we zullen hard moeten werken om kiezers de oplossingen te laten zien waar wij in geloven. We doen dat samen met onze vertegenwoordigers in Den Haag en Brussel, en met alle leden en kiezers die zich in willen zetten voor een democratisch Europa, een Europa dat mensen beschermt tegen de macht van populisten en autocraten. Wil je ook meedoen? Houd dan dit voorjaar je mailbox in de gaten, we nodigen je zeker uit voor onze campagneactiviteiten.

We hebben aardig wat jonge leden in Haarlemmermeer. Songül gaf aan dat zij juist met jongeren graag nog een keer in gesprek zou willen gaan. Heb je vragen die je wilt stellen aan haar of misschien aan een ander Kamerlid? Ideeën die je wilt bespreken? Wil je meer weten over de politiek of de politiek vertellen wat jij belangrijk vindt? Stuur ons een bericht, dan organiseren wij een volgende bijeenkomst!