Ons als PvdA bereiken steeds vaker berichten van reizigers over het onvoldoende functioneren van AML Flex. De klachten van reizigers komen vooral uit Rijsenhout en komen op het volgende neer:
• De bestelde auto komt regelmatig pas na een uur.
• De bestelde auto komt niet.
• De klantenservice kan niet helpen en is soms onbeschoft.
Verder hebben ons de volgende signalen bereikt:
a. Connexxion besteedt ritten uit aan A-Tax. De chauffeurs klagen vaak over A-Tax als werkgever en veel chauffeurs vertrekken dan ook weer snel nadat ze zijn aangenomen. Daardoor ontstond enkele maanden geleden een personeelstekort.
b. De chauffeurs die op Hoofddorp station / Abbenes / Nieuw-Vennep staan kunnen ook opgeroepen worden voor ritjes buiten de gemeente. Wanneer dit gebeurt kunnen passagiers rekenen op een lange wachttijd. Ook omdat de auto dan al weer snel aan de lader moet.
c. Het lijkt er nu op dat Connexxion alleen maar elektrische auto’s & busjes heeft rijden. Toch is er bijna een jaar lang met benzine busjes gereden.
d. De auto’s hadden een tijd lang het oplaadpunt op de A4. Dit zijn snelladers en zorgen ervoor dat de auto’s binnen 30-45 minuten weer helemaal opgeladen zijn. De stroom uit deze palen is echter wel duurder. Nu mogen de chauffeurs niet meer gebruik maken van de palen bij de A4. Ze weten niet waarom. De palen in Rijsenhout geven onvoldoende stroom om de auto weer helemaal vol te laden, met als gevolg dat er veel chauffeurs niet kunnen rijden.
e. Chauffeurs rijden regelmatig hard en roekeloos. Onlangs werd er een (reeds verwijderde) video in de Rijsenhoutse FaceBook groep gepost waarin te zien is dat een AML chauffeur 105+ km/u rijdt op de Rijnlanderweg. Er zijn inmiddels al meerdere ongelukken gebeurd met de auto’s. De beschadigingen zijn op sommige auto’s nog te zien.
f. Mobiele nummers zijn zichtbaar voor de chauffeurs. Dit heeft in de praktijk tot vervelende situaties geleid.
g. Het wordt kouder weer een dat heeft invloed op de actieradius. Er moet dus vaker opgeladen worden.
De Vervoerregio Amsterdam is opdrachtgever voor het openbaar vervoer in Haarlemmermeer. Vanuit de Regioraad zal de PvdA aan de portefeuillehouder openbaar vervoer dan ook vragen aandacht aan de geschetste problematiek te besteden.
Daarnaast heeft de PvdA aan het college de volgende vragen gesteld:
- Een groot voordeel van AML Flex is dat elektrisch gereden wordt. In de praktijk blijkt dat ook gebruik gemaakt wordt van benzine- en dieselauto’s. Bent u het met de PvdA eens dat dit ongewenst is en zo ja, wat gaat u ondernemen om dit in de toekomst te voorkomen? Zo nee, waarom niet?
- Een ander groot voordeel is dat op afroep gereden wordt. Dit blijkt in de praktijk niet altijd te lukken. Hierdoor staan mensen soms een uur of tevergeefs te wachten. Dit is in de huidige winterse omstandigheden nog zorgelijker. Bent u het met de PvdA eens dat dit ongewenst is en zo ja, wat gaat u ondernemen om dit in de toekomst te voorkomen? Zo nee, waarom niet?
- De telefoonnummers van passagiers zijn zichtbaar voor de chauffeurs. De PvdA heeft diverse vragen hierover gekregen van vrouwen die zich hierdoor onveilig voelen. Ook is ons een situatie bekend waarbij een chauffeur misbruik heeft gemaakt van het telefoonnummer van een vrouwelijke passagier. De PvdA vindt dat in het openbaar vervoer de privacy van passagiers gegarandeerd moet zijn. Bent u het met de PvdA eens dat de geschetste situatie ongewenst is en zo ja, wat gaat u ondernemen om dit in de toekomst te voorkomen? Zo nee, waarom niet?
- De klantenservice kan bij ernstige vertragingen de klant vaak niet helpen. Bent u het met de PvdA eens dat dit ongewenst is en zo ja, wat gaat u ondernemen om dit in de toekomst te voorkomen? Zo nee, waarom niet?
We wachten de beantwoording af van het college en zullen dat dan in een nieuw bericht later plaatsen.