24 juni 2016

In memoriam Jan Rijpkema (1944 – 2016)

Jan was een echte, rode vriend. Altijd belangstellend, altijd scherp, altijd opkomend voor de zwakkeren in de samenleving. Zijn samenleving, de samenleving van Haarlemmermeer. De gemeente die hij ook als ambtenaar vele jaren heeft gediend. Daarnaast was hij o.a. voorzitter van het afdelingsbestuur van de PvdA, voorzitter van de ANBO, politiek verslaggever van het Witte Weekblad en later van Meerradio en lid van de Cultuurraad. Want cultuur was echt zijn ding. Wij herinneren ons nog een ledenvergadering die hij lang geleden had georganiseerd over de landelijke bezuinigingen op cultuur, met optredens van muziek en dichtkunst.

Jan heeft veel betekend voor de gemeenschap, met name door één sterke eigenschap van hem, namelijk als verbinder! Hij werd daarvoor afgelopen voorjaar terecht geëerd met een eigen brug in het Cultuurgebouw: een verbinding tussen zijn geliefde schouwburg De Meerse en PierK. Een betere symboliek voor zijn grote betrokkenheid en prestaties kon niet worden getoond!

Toen Jan ernstig ziek bleek te zijn, kwam een andere eigenschap van hem naar voren: zijn positieve levenshouding. Hij vertrouwde op herstel, hij probeerde ook zoveel mogelijk mee te blijven doen. Later gebruikte hij experimentele medicijnen. Het heeft hem nog wat blessuretijd opgeleverd. Blessuretijd die hem en Elly van harte werd gegund. Maar Jan heeft nu zijn meerdere moeten erkennen. En wij, wij zijn hem dankbaar en zullen hem als rode vriend blijven herinneren.

Wij wensen Elly, zijn kinderen en kleinkind veel sterkte bij het verwerken van dit grote verlies.

Wil Landzaat

Tom Horn