Ombudsteam PvdA
Het Ombudsteam Haarlemmermeer is een half jaar actief. In die tijd heeft het team een 13-tal aanvragen voor ondersteuning gekregen. Bewoners vinden het Ombudsteam vooral naar aanleiding van de berichten in de lokale kranten en een enkele via de voedselbank.
Het team biedt bewoners met vragen een luisterend oor, een medebewoner om samen de problemen op een rijtje te zetten, de juiste hulp te zoeken en te benaderen. Soms ook assistentie om hulpverleners te bereiken, een brief op te stellen, of een bewoner ondersteunen wanneer die er alleen niet uitkomt bij een hulpverlener.
Daarnaast leert het Ombudsteam de sociale- en hulpverleningsproblemen kennen waarmee bewoners te maken krijgen. Wanneer problemen rond professionele hulpverleners of gemeente herhaaldelijk voorkomen, kan het Ombudsteam dit bij de politiek aan de orde stellen, in eerste instantie via de fractie van de PvdA.
Veel mensen die bij het Ombudsteam aankloppen hebben meer dan één probleem, en kloppen al bij verschillende hulpverleners of bij de gemeente aan. Vooral de stapeling van problemen is voor bewoners moeilijk. Het vraagt veel organisatie, administratie, planning, maar pleegt ook een emotionele aanslag op de bewoners. Vooral als ze vastlopen in regeltjes. Zelfs als er hulp wordt beloofd door de gemeente, komt de bewoner terecht in een bureaucratie van regels, vertraging en onbereikbaarheid die het water soms tot boven de lippen doet stijgen.
Een greep uit de aanvragen: Huisvesting en toewijzing, huisuitzetting, huisaanpassing; bedrijfsvergunningen en bestemmingsplannen; ondernemersplan bij uitkering; jeugdzorg, kinderbescherming en schoolproblemen; betalingsconflicten en vertraagde uitkeringen; starterslening en uitkeringen; en vooral veel rondom schulden en schuldhulpverlening.
Een voorbeeld: Een mevrouw is werkloos en is vanwege schulden bij schuldhulpverlening terechtgekomen. Die regelen betalingen, maar er blijft vrijwel geen geld over om te leven. Dan komt er een schuld of noodzakelijke betaling bij, zoals een eigen bijdrage of eigen risico van de zorgverzekering, vervoer naar een ziekenhuis, noem maar op. Wie regelt die betaling? Mevrouw kan met moeite een afspraak maken met Meerwaarde, maar dat is niet snel genoeg en niet voldoende om de oplopende schulden te stoppen. Deze mevrouw kan geen kant op. De gemeente neemt terecht verantwoordelijkheid op zich door betalingen voor deze mensen te regelen, maar reageert niet adequaat als er problemen bijkomen.
Binnenkort gaat de gemeente nog meer taken uitvoeren in het sociale domein, zoals het regelen en vergoeden van AWBZ zorg. Veel meer inwoners zullen een beroep doen op de gemeente. Het Ombudsteam vraag zich af of de gemeente toegankelijk genoeg is en het zorgniveau kan bieden dat nodig is voor deze kwetsbare inwoners.
Het Ombudsteam Haarlemmermeer kan bewoners een paar stappen verder op weg helpen, samen met de bewoner op zoek gaan naar de juiste hulp. En zo nodig bij de politiek aankaarten als mensen in de klem komen tussen regels. Maar mensen moeten het vooral zelf doen. In die zin vraagt het Ombudsteam ook veel van de bewoners. En meer dan eens valt dat bewoners zwaar om al die stappen te zetten. Het Ombudsteam vervult hierbij een waardevolle ondersteunende rol. Heeft u vragen aan het Ombudsteam Haarlemmermeer of komt u er zelf niet uit? Neem contact op via
telefoonnummer 06 4437 4335 of per email: [email protected]