Problematiek in Buitenkaag

18 januari 2021

Afgelopen gemeenteraadsvergadering 14 januari 2021 heeft de inspreker de heer Menno Hegeman uitgelegd waar de inwoners in Buitenkaag tegenaan lopen. De week daarvoor is hij bij de gemeenteraad Kaag en Braassem over dezelfde problematiek wezen inspreken. Hij heeft grote bezorgdheid geuit over de huidige overlast en de eventuele oplossing bedacht vanuit de gemeente Haarlemmermeer.

Al jaren lang parkeren de werknemers van de botenbouwer van Lent in het dorp Buitenkaag. In het verleden zijn in de Leidsemeerstraat speciaal parkeerhavens aangelegd. Ook is er een speciaal parkeerterrein aangelegd. Bij lange na is dit niet genoeg. Daardoor worden er overal auto’s neergezet. Dit leidt tot ongenoegen van de inwoners. Hun dorp is verworden tot een groot parkeerterrein met een paar woningen er tussen ipv woningen met geparkeerde auto’s. Dat komt de leefbaarheid niet ten goede. Er is één voordeel de werknemers zijn er van maandag t/m vrijdag. Maar dan komen de toeristen voor het weekend. En als er een spoedklus is, wordt er in het weekend en ’s nachts doorgewerkt. Dus het is er altijd vol.

De pont tussen Buitenkaag en het eiland Kaag over de Ringvaart kan 4 auto’s tegelijkertijd overzetten. Ondanks parkeerruimte op het eiland zetten de werknemers hun auto op de vaste wal en zijn het vooral de eilandbewoners die gebruik maken van de pont. Logisch, kijkend naar de capaciteit van de pont.

De PvdA heeft aan het college de volgende vragen hierover gesteld:

1. De inwoners van Buitenkaag vinden dat hun leefbaarheid langzamerhand is verdwenen. Zij ervaren alleen nog maar de lasten. Hoe kijkt u hier tegen aan?
  2. In het verleden is er een tijdelijke opstapplek buiten de bebouwde kom en vervoer geregeld door de botenbouwer. Op dit moment gebeurt dat niet meer.  Hoe kijkt u tegen een opstap plek buiten de bebouwde kom aan? Wat vindt u van het idee om bv een terrein in Abbenes of naast bv de piekwaterberging een parkeerterrein te faciliteren met pendelvervoer?
  1. De pont welke vaart raakt op een gegeven moment versleten. Deze is dan aan vervanging toe. Wat is in uw optiek de beste oplossing? Opnieuw een pont of een vaste oeververbinding dmv een brug? Graag motivatie.
  2. Bent u bereid actief mee te werken aan een onderzoek voor een brugverbinding samen met de gemeente Kaag en Braassem? Zo niet, waarom?
  3. De PvdA ziet mogelijkheden tot woningbouw in Buitenkaag zelf, bv het huidige kassengebied, wanneer de vaste oeververbinding met Kaageiland een feit is. Deelt u deze mening? Zo niet, waarom?
  4. De gemeente Haarlemmermeer wil een stuk gemeente grond achter de woningen aan de Lisserdijk beschikbaar stellen voor een (tijdelijk) parkeerterrein van 228 plaatsen. Is hier een bestemmingsplan wijziging voor nodig? Zo ja, en wat als de inwoners het niet willen, wat dan? Zo niet, hoe gaat u dan de inspraak regelen? Zo niet, hoe lang mag dan tijdelijk duren?
  5. Ook wordt gesproken over het kappen van een aantal grote bomen vanwege de toegang tot dit beoogde terrein en om voetgangers veilig te laten lopen. Hoe verhoudt dit zich tot het behoud van beeldbepalende bomen?
  6. De PvdA is van mening dat een (tijdelijk) parkeerterrein aan de Hoofdweg achter de Lisserdijk alleen maar kan met instemming van de inwoners en zonder het kappen van beeld bepalende bomen. Ter overbrugging van een definitieve oplossing zien wij eerder een parkeerterrein buiten de bebouwde kom. Bent u bereid de optie van het stuk gemeente grond te laten vervallen? Zo niet, waarom.
  7. Vergroten van het huidige parkeerterrein aan de Leidsemeerstraat kan alleen met instemming van een naastgelegen kassengebied. Dit is geen gemeentegrond. Hoe realistisch is deze optie? En over wat voor termijn wordt er dan gesproken? En wie gaat dat betalen?
  8. Kaageiland en Buitenkaag zijn eigenlijk een duodorp. Hoe verloopt het contact met de overkant op gemeentelijk nivo? Worden plannen mbt Kaageiland afgestemd met de gemeente?
  9. Kijkend naar de belasting voor de inwoners van Buitenkaag bij activiteiten op Kaageiland, zoals bv de toekomstige woningbouwplannen of de zware vrachtwagens die met een eigen pont oversteken. Wanneer is voor de Buitenkaag inwoners volgens u de grens bereikt? Wanneer trekt u aan de bel richting de buurgemeente?
  10. Er wordt door de inwoners van Buitenkaag een kloof ervaren met de inwoners van Kaageiland. Zij de lusten, wij de lasten. Is het college bereid om de sociale cohesie tussen beide dorpen te bespreken met het college van Kaag Braassem.
  11. In het Haarlems dagblad wordt gesproken over een toekomstige online bewonersbijeenkomst. Als raadsleden willen wij ook uitgenodigd worden voor deze bijeenkomst, net zoals voorheen wanneer dat fysiek gebeurde. Bent u dat van plan te honoreren? Zo niet, wat is dan de motivatie?