4 september 2015

PvdA: help vluchtelingen

HOOFDDORP – Haarlemmermeer wil zich inzetten om een aantal vluchtelingen op te vangen die momenteel via Turkije en Griekenland Europa weten te bereiken. Wethouder Tom Horn (PvdA) gaat de mogelijkheden op een rij zetten.

Door Bart Boele – 3-9-2015, www.haarlemsdagblad.nl

Een motie (voorstel) van PvdA-fractievoorzitter Chris Vonk om nu al te zeggen dat er leegstaande kantoren voor gebruikt kunnen worden, gaat een deel van de gemeenteraad nog te ver.

,,Haarlemmermeer heeft als redelijk welvarende gemeente de plicht om een aantal vluchtelingen welkom te heten’’, aldus Vonk. Dat idee spreekt bijna de hele gemeenteraad aan. Alleen Forza is tegen. ,,Dit is een feelgoodmotie die inspeelt op sentimenten’’, aldus fractievoorzitter Paul Meijer, die stelt er niets voor te voelen om ’gelukszoekers’ onderdak te bieden.

Kritiek

Dat kwam hem op kritiek te staan. D66’er Pablo Meegdes: ,,De woorden van Forza zijn stuitend.’’ Anneke van der Helm (CDVP): ,,Het is schokkend dat Forza zegt dat het om gelukszoekers gaat.’’

VVD-fractievoorzitter Henk Kuipers is het in die zin eens met Forza dat er een onderscheid moet worden gemaakt tussen oorlogsvluchtelingen en economische vluchtelingen.

,,Maar het voorstel van de PvdA is onjuist stoer. Er zijn andere oplossingen. In 2002 is er een asielzoekerscentrum geweest op De Olmenhorst in Lisserbroek. Ze zijn daar twee jaar geweest. Alle angst die er vooraf was bleek niet juist. Nu kantoorpanden inzetten is niet de meest voor de hand liggende oplossing, want die zijn niet van de gemeente.’’

Vergaderen

Wethouder Horn zegde toe met ’Den Haag’ in overleg te gaan over de mogelijkheden die Haarlemmermeer heeft voor vluchtelingenopvang. De gemeenteraad gaat er zodra dat duidelijk is over vergaderen.

Op voorstel van Forza buigt de gemeenteraad zich binnenkort over de huisvesting van statushouders: asielzoekers die al een verblijfsvergunning hebben. Haarlemmermeer moet er nog honderden huisvesten maar er zijn lang niet genoeg sociale huurwoningen. De wachttijd voor alle woningzoekenden is vele jaren.

Waar ben je naar op zoek?