PvdA: vragen over de Voedselbank

3 februari 2018

In de media verneemt de PvdA dat de normen voor de Voedselbank zijn verruimd. Er wordt nu meer gekeken naar wat iemand ‘onderaan de streep’ over houdt en ook de normbedragen zijn omhoog gegaan. Een goede zaak vindt de PvdA, die hier al meerdere malen aandacht voor vroeg.

De verwachting is dat de Voedselbank meer cliënten gaat krijgen. De oproep van de Voedselbank richting bedrijven om meer voedsel te doneren is daarvan een logisch gevolg. De Voedselbank streeft er naar om cliënten niet langer dan 3 maanden van een voedselpakket te voorzien. Om dit doel te bereiken werkt de Voedselbank intensief samen met de gemeente. Zo wordt er gekeken naar mogelijkheden om eventuele schulden te saneren, kwijtschelding van gemeentelijke belastingen en andere inkomensondersteunende maatregelen. Een intensief traject, maar wel een traject dat loont, want niemand is vrijwillig afhankelijk van de Voedselbank. In het verleden is het voorgekomen dat dit traject niet goed verliep, zo waren er flinke achterstanden en waren cliënten (veel) langer afhankelijk van de Voedselbank dan afgesproken en wenselijk. Ook nu lijken de wachttijden weer op te lopen. Dat is wat de PvdA betreft een slechte ontwikkeling. Mensen die in aanmerking komen voor een voedselpakket moeten zo snel mogelijk geholpen worden. Het is belangrijk dat de regie bij de gemeente blijft. Daar werken de professionals die kennis hebben van zaken.

De PvdA vindt dan ook dat het huidige niveau van samenwerking minimaal gehandhaafd moet blijven en wachttijden tot een minimum beperkt worden.

Daarom heeft de PvdA de volgende vragen aan het college gesteld;

1. Denkt het college, gezien de waarschijnlijke groei van de Voedselbank, het werk aan te kunnen Zo ja: waarop is deze verwachting gebaseerd? Zo nee, waarom niet?
  2. Heeft de gemeente voldoende instrumenten om deze inwoners zo snel mogelijk uit deze situatie te krijgen?
  3. Hoe waardeert u de huidige samenwerking met de Voedselbank? Denkt u de samenwerking nog te kunnen verbeteren ten gunste van de inwoners die hier gebruik van maken?