Ruggensteun regeling urgenten met zoekprofiel ‘midstay’

13 februari 2019

Woningzoekenden die in bezit zijn van een urgentieverklaring met het zoekprofiel ‘midstay’ gaan volgens het collegebesluit van 5 februari 2019 een extra ondersteuning krijgen om te kunnen doorstromen naar een permanente woonruimte.

Deze regeling is specifiek voor de eenoudergezinnen wonend in het wooncomplex Estafette aan de Fanny Blankers Koenlaan. Zodat zij niet dakloos kunnen raken na het verstrijken van de termijn van max. 2 jaar. Deze regeling is een mooie geste.

Echter in het gemeentecomplex aan de Etta Palmstraat wonen ook urgente eenoudergezinnen met het ‘midstay’ zoekprofiel.  Zij verkeren in exact dezelfde situatie als de eenoudergezinnen aan de Estafette.

Ook deze eenoudergezinnen zijn na diverse verhuizingen in een korte tijd blij even rust te kunnen vinden. Ook zij hebben hun inschrijfduur verloren en moeten deze opnieuw opbouwen. Ook zij staan na max. 2 jaar weer op straat als het niet lukt zelf  woonruimte te vinden.

Dit brengt de fractie van de PvdA tot de volgende vragen:

Geacht college,

1. Wat is volgens u het verschil tussen de urgente eenoudergezinnen met het zoekprofiel ‘midstay’ aan de Estafette en aan de Etta Palmstraat?
  2. De fractie van de PvdA vindt dat kinderen na een echtscheiding en vele verhuisbewegingen baat hebben aan  rust , orde en regelmaat, hoe kijkt u daar tegen aan?
  3. Vind u ook niet dat ook de ouders uit de Etta Palmstraat  zich moeten kunnen  richten op het zoeken naar een permanente woonruimte en niet weer moeten doorstromen naar een volgende tijdelijke woonsituatie aan bv de Estafette, wanneer zij zelf geen woonruimte hebben kunnen vinden. Kunt u dit toelichten?
  4. Wat houdt u tegen deze regeling ook op urgente eenoudergezinnen met zoekprofiel ‘midstay’ van de Etta Palmstraat  van toepassing te laten wezen?
  5. Kijkend naar de groeiende wachtlijst urgente eenoudergezinnen is het zaak deze zo snel mogelijk weg te werken. Dus.. gelijke monniken gelijke kappen ?

Met vriendelijke groet,

Dicky Kerkhoff

Waar ben je naar op zoek?