10 april 2013

Arbeidsparticipatieplan gevraagd door PvdA en CDA

Inwoners van Haarlemmermeer moeten kunnen rekenen op hulp van de gemeente bij het vinden van werk. De PvdA en het CDA willen dat mensen snel en goed aan de slag worden geholpen. De beschikbare middelen om mensen in Haarlemmermeer weer aan het werk te helpen staan echter onder druk. Donderdag 11 april wordt de jaarrekening 2012 behandeld. Op die avond vragen deze partijen aan het college om hiervoor een arbeidsparticipatie plan te maken, door het indienen van een motie. Het plan moet betaald worden uit het positieve resultaat dat over het jaar 2012 behaald is.

Match vraag en aanbod

De notitie Arbeidsmarktbeleid en Werkgeversbenadering van het college bevat vele goede plannen, maar speelt nog onvoldoende in op werk voor iedereen. De werkloosheid, waaronder de jeugdwerkloosheid, loopt ook in Haarlemmermeer op. Het geld wat door het Rijk beschikbaar gesteld wordt om de werkloosheid te bestrijden zal steeds minder zijn. Een groot deel van dat geld gaat op aan het herstructureren van het Sociaal Werkbedrijf, zodat voor het begeleiden van werkloos geraakte mensen te weinig overblijft. In Haarlemmermeer gaat het voornamelijk om de mismatch tussen vraag en aanbod van arbeid. Zo zijn er mensen die voor een bepaald beroep zijn opgeleid, terwijl daar geen werk meer in is. PvdA en CDA denken daarom dat de vraag van werkgevers uitgangspunt moet zijn. De meeste kans op succes wordt geboden door een betere aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt.

CDA en PvdA maken zich zorgen om de beschikbare middelen, en vinden dat hiervoor geld moet worden gereserveerd om door de crisis heen te komen, ondanks de bezuinigingen. Bij de financiële beschouwingen in november 2012 heeft de Partij van de Arbeid al betoogd dat een deel van het positieve resultaat bij de jaarrekening hieraan kan worden besteed. Die oproep wordt donderdag 11 april kracht bijgezet met een motie.