Door op 2 september 2015

brandmeldingen Schipholtunnel

Recent sprak de nieuwe ProRail topman zich uit dat er iets gedaan moet worden aan de vele (achteraf gebleken) valse brandmeldingen in de Schipholtunnel. Hij ziet graag dat er anders met dit soort meldingen wordt omgegaan.

Naar aanleiding van zijn uitlatingen heeft de PvdA het college de volgende schriftelijk vragen voorgelegd;

Geacht College,

De afgelopen maanden is de Schipholtunnel diverse malen in het nieuws geweest. Dit omdat deze weer afgesloten was in verband met brandmeldingen.

Recent heeft de nieuwe ProRail-topman dhr P. Eringa laten weten te willen onderzoeken om treinen toch te laten rijden ondanks een brandmelding.

 

De Telegraaf 14-8-15 – 06:22 . Topman Pier Eringa van spoornetbeheerder ProRail wil laten onderzoeken of de Schipholtunnel gewoon open kan blijven na een brandgerucht.

Zodra een machinist een brandluchtje opmerkt, alarmeert hij en wordt het treinverkeer in de spoortunnel van Schiphol platgelegd. In De Telegraaf van vrijdag zegt Eringa: ,,Telkens blijkt dat de brandlucht wordt veroorzaakt door het remmen van de machinist. Het is nog niet één keer voorgekomen dat er echt brand was. Ik wil deskundigen laten kijken of we dit niet anders kunnen doen dan meteen alle treinen maar te stoppen”, aldus Eringa.”Wij bedienen Schiphol niet goed”, geeft Eringa toe. “ik heb directeur Jos Nijhuis van Schiphol gebeld en hem dat ook verteld. Het moet echt beter, want Schiphol is belangrijk. Gelukkig begrijpt Nijhuis dat wij er alles aan doen om de situatie te verbeteren.” De veiligheid staat voorop, benadrukt de topman, ,,maar we kunnen de tunnel niet steeds sluiten als er niets aan de hand blijkt te zijn.”

 

De PvdA heeft naar aanleiding hiervan de volgende vragen;

 

  1. Kent het college deze berichtgevingen cq de uitlatingen van ProRail topman Eringa.
  2. Wie is er verantwoordelijk voor de veiligheid en procedures rondom brandmeldingen in de Schipholtunnel?
  3. Wat is de rol van Haarlemmermeer hierin?
  4. Wat vindt het college ervan als er geen meldingen meer binnenkomen na brandlucht te hebben geroken in de Schipholtunnel?
  5. ProRail topman Eringa en directeur Schiphol Nijhuis hebben hier kennelijk overleg over, wordt de gemeente hierin gekend?