4 september 2015

Bushokjes niet meer gebruikt

‘Dit kan toch niet waar zijn’

[ZWANENBURG] Als het regent, dan hebben sommige openbaar vervoer gebruikers op de route van lijnbus 161 tussen Kinheim Zwanenburg en Hoofddorp Station pech. Bij een aantal bushaltes staan namelijk geen bushokjes. Deze staan nog op de ‘oude’ route, die de buslijn reed voordat de dienstregeling veranderde, in december 2014. Dat meldt fractieassistent van PvdA Haarlemmermeer, Bert den Elzen.

“Er is een goede busverbinding, en we proberen hiermee de automobilist te verleiden om de bus te nemen”, aldus Den Elzen. “Dus dit helpt dan natuurlijk niet.” De achtergebleven haltes hebben nu enkel nog een functie om als reclamezuilen te dienen. “Je kan ze beter langs de A4 zetten, dan hebben ze nog een functie”, aldus de fractieassistent, doelend op de reclame abri’s. “De PvdA vindt het belangrijk dat er goed openbaar vervoer is en wil dit ook wel faciliteren, dus dan is het belachelijk dat die bushokjes niet op de goede plekken staan.” Dit wordt ook bevestigd door André Hoogland, inwoner van Zwanenburg die regelmatig met de bus reist. “De lijnen zijn veranderd en op de oude route staan nog bushokjes, terwijl we op de nieuwe route in de regen moeten staan. Dit kan toch niet waar zijn!”

Waarom de bushokjes onderhand niet al verplaatst zijn, weet Den Elzen niet. Sinds januari heeft hij al twee keer melding gedaan bij het college . Dit nadat de fractieassistent werd getipt door dhr Hoogland eerder dit jaar. Verantwoordelijke wethouder Derk Reneman is op de hoogte van de kwestie, maar is van mening dat de aansprakelijkheid voor het verplaatsen van de hokjes bij reclame-exploitant JCDecaux ligt. JCDecaux is onder andere verantwoordelijk voor reclamezuilen, billboards en abri’s en heeft de betreffende bushokjes ook geplaatst.

Een woordvoerder van JCDecaux spreekt de wethouder tegen: “Bij wijzigingen van buslijnen krijgen wij opdracht vanuit de gemeente voor verplaatsing van bushokjes. Dat is in dit geval helaas niet gebeurd.” De bushokjes zijn in 2011 geplaatst in opdracht van de gemeente en heeft het onderhoud ook uitbesteed aan de exploitant. Zij onderhouden de hokjes in ieder geval tot aan 2021.

Beide partijen zeggen toe om de kwestie verder uit te gaan zoeken. Den Elzen is niet op de hoogte van de afspraken die gemaakt zijn met JCDecaux en gaat dit overleggen met de wethouder. Wellicht dat busreizigers op lijn 161 van en naar Zwanenburg binnenkort wel weer allemaal droog op de bus kunnen wachten.

overgenomen van Hoofddorpse Courant