23 februari 2023

Chris Vonk kandidaat Statenverkiezingen PvdA

Vanuit de Haarlemmermeerse PvdA heeft Chris Vonk zich kandidaat gesteld voor een zetel in de Provinciale Staten. Op 15 maart zijn er provinciale verkiezingen. De PvdA heeft hem op plaats 7 op de lijst gezet. Jeroen Olthof, die nu gedeputeerde is, is de lijsttrekker voor de partij.

Haarlemmermeer kent Chris Vonk van de lokale politiek. Hij was raadslid en fractievoorzitter in de jaren 2006 tot 2018. In die jaren heeft hij het woord gevoerd voor ruimtelijke ordening, duurzaamheid, wonen en de gemeentelijke financiën. Als fractievoorzitter was hij woordvoerder op het gebied van veiligheid in de gemeente en Schiphol. Voor die tijd heeft Vonk gewerkt bij onze nationale luchthaven. Hij kent Schiphol dan ook zeer goed.

Chris Vonk heeft, met zijn bouwkundige technische kennis, veel op met het verduurzamen van de samenleving. In zijn raadswerk heeft hij in 2011 een motie geschreven waarmee een duurzaamheidsfonds is opgericht. Door dit fonds zijn initiatieven gesponsord om Haarlemmermeer duurzaam te maken. Sportclubs konden bijvoorbeeld hun veldverlichting door LED vervangen. Door dit fonds was het ook mogelijk om een behoorlijk aantal huurwoningen van zonnepanelen te voorzien. Vonk: “ik vind het belangrijk dat iedereen, ook de mensen die minder te besteden hebben, energie kunnen besparen. Dat scheelt in de portemonnee!”.

Als Chris Vonk wordt gekozen in de Provinciale Staten zal hij zich gaan inzetten voor meer betaalbare woningen, die ook energiezuinig zijn. Zijn ervaring in de gemeentepolitiek zal zeker van pas komen om dit voor elkaar te krijgen. Daarnaast hoopt hij zich bezig te gaan houden met Schiphol. Vonk vindt het belangrijk dat behoud van werkgelegenheid op de luchthaven gepaard gaat met verminderen van de overlast.

De verkiezingen zijn op 15 maart. Tot die tijd kunt u Vonk tegenkomen op straat in onder meer Hoofddorp en Nieuw Vennep als hij daar rode rozen en folders uitdeelt. Na de verkiezingen is Chris Vonk nog steeds bereikbaar via de website van de PvdA Haarlemmermeer.