De raad fietst in Spaarndam Oost

28 september 2021

Zaterdag 25 september heeft de raad het fietsen door gedeelten van onze gemeente weer opgepakt. De tocht begon in het mooie Spaarndam, gelegen in het noordelijkste puntje van Haarlemmermeer.

De dorpsraad, ondernemersvereniging en sportverenigingen hebben onze raad op een aantal aandachtspunten gewezen en aanvullende wensen geuit. Deze staan hieronder met een toelichting opgesomd.

De voltallige raad is benieuwd naar de kijk op de aangedragen punten door het college.

Wij hebben namens alle fracties het college om een schriftelijke reactie gevraagd.

++++++++++

Fietsen door Spaarndam
Tijdens de fietsroute door ons prachtige dorp heeft u kennis gemaakt met een bevlogen deel van onze dorpsbewoners en veel mooie projecten bewonderd. Een groot deel van die projecten zijn tot stand gekomen door de inspanning van de raadsleden van Haarlemmermeer en (voorheen) Haarlemmerliede en Spaarnwoude. Daarvoor grote dank.
Een aantal van de bezochte projecten en inrichting van ons dorp vraagt nog de nodige aandacht. Deze aandachtspunten staan hieronder kort beschreven. Wij, ondernemersvereniging, sportverenigingen en Dorpsraad Spaarndam, willen graag intensief participeren en kunnen bijstaan met de plaatselijk verworden kennis en inzichten.
Wij hopen op deze constructieve wijze tot een nog leefbaarder Spaarndam te komen dat past binnen de moderne samenleving.
Vriendelijke groeten,
Het bestuur

Aandachtspunten binnen Spaarndam
Sportvelden
De samenwerkende sportverenigingen in Spaarndam hebben veel geld gekregen van SLS, met deze gelden kan de terreininrichting worden aangepakt, waarmee de tennisvereniging gaat verhuizen. De vrijkomende grond kan worden gebruikt voor woningbouw, dat was in ieder geval van meet af aan de planning.
Om het project te kunnen laten doorgaan is een zekerheidsstelling nodig van de gemeente. De sportverenigingen houden zelf hun broek op en zijn financieel gezond.
Het zou jammer zijn als op kleine technische aspecten deze ontwikkeling geen doorgang kan vinden. Ook omdat woningbouw in deze tijd hoge prioriteit geniet en sport mede bijdraagt aan een sterke gezondheid.

Hockeyvelden
Naast de hockeyvelden ligt een zandpad met diepe kuilen. Van dit pad wordt veel gebruik gemaakt door hondenbezitters en passanten. Het is een prettige doorsteek van oost naar west (en visa versa). Een trottoir zou het gebruik makkelijker maken en is dan niet meer van het weer afhankelijk.

Zijkanaal c-weg
Zijkanaal c-weg is binnen de bebouwde kom een 50 kilometer weg en buiten de bebouwde kom mag je daar 60 km/uur. Naast deze weg ligt een fiets-/voetpad, Dit fiets-/voetpad is gevaarlijk, omdat veel fietsers denken dat het geen wandelpad is en er ook door wielrenners en scooters gebruikt wordt. Feitelijk is het te smal en de verkeersmenging is ongewenst. We zouden willen pleiten om de snelheid binnen de bebouwde kom terug te brengen naar 30 kilometer per uur en fietsers, wielrenners en scooters naar de rijbaan te dirigeren. Op die manier kan er ook veilig gewandeld worden.
We begrijpen dat dit een grote investering is die niet direct uitgevoerd kan worden. We zouden dan tot die tijd graag op het fiets-/voetpad op de grond wandelaars ingetekend zien, zodat fietser en andere snellere gebruikers meer begrip op brengen voor de wandelaars.

Brandweer
De brandweer heeft met een aantal problemen te kampen:
▪ Er is te weinig stallingsruimte voor de huidige brandweervoertuigen. Hierdoor staat een dienstvoertuig dag en nacht naast de post. Denk aan vandalisme en weersinvloeden.

▪ Er is geen onderscheid in vuile- en schone ruimten. In het kader van arbeidshygiëne dienen er binnen de brandweerpost schone en vuile ruimten te zijn, die niet met elkaar vermengd worden zoals nu het geval.

▪ Door ruimte gebrek vindt het omkleden plaats in de uitrukhal vlak naast het voertuig (uitlaatgassen, CO2). Bluspakken en omkleedruimten horen niet in de voertuigstalling.

▪ De kantine / leslokaal / overlegruimte is te klein. De post Spaarndam heeft een formatieruimte van 24 personen (huidige bezetting is 18 personen). De kantine biedt slecht plaats aan 10 personen.

▪ De douche- en toiletruimten voldoen niet. De sanitaire ruimten voldoen niet voor het aantal personen die enkel al bij een uitruk (6 personen) zijn betrokken. Hierdoor kiezen brandweermensen vaak om thuis te douchen omdat de voorzieningen op de post geen oplossing bieden. Er zijn te weinig douches en toiletten en de benodigde omkleedruimte ontbreekt. Gevolg is dat je je omkleed voor toilet of in de gang.
Veiligheid staat voor op en de brandweer is een essentieel onderdeel van deze veiligheid. We hebben daarom separaat een nadere uitleg meegezonden die enkel betrekking heeft op dit onderdeel.

Dorpscentrum
Het dorpscentrum wordt geheel verbouwd. Daarmee wordt de binnenzijde én de isolatiewaarde grondig herzien.
Voor het dorpscentrum ligt nu ene kleine parkeerplaats. Het zou fijn zijn als dit een dorpsplein wordt. Dan kan het dorpscentrum voor haar deur ook activiteiten uitvoeren. Een klein terras werkt uitnodigend voor zowel dorpsbezoekers als bewoners. Een mooie entree is een goed vitsitekaartje.

Dr. Nijestraat nieuwbouw
Aan de Dr. Nijestraat heeft een klein winkelcomplex gestaan. Dit is gesloopt en het terrein is ingezaaid met gras. We zouden graag zien dat hier woningbouw ontwikkeld wordt. Met name gericht op (alleenstaande) ouderen en jongere, zodat deze de kans krijgen op passende wijze te kunnen (blijven) wonen in ons dorp. Hiermee kan ook direct een link gevonden worden met de mogelijke woningbouw op het tennisterrein, eerder benoemd.

Lageweg
De Lageweg is dé verbinding tussen Spaarnebuiten (nieuwe wijk) en de Albert Heijn. Hier is alleen geen voetpad. Mensen lopen dus op de weg waar ook nog vaak te hard gereden wordt. Zowel jonge moeders met kinderwagens als ouderen met rollators. Dat is zeer onveilig en past niet bij een net opgeleverde nieuwbouwwijk.

Kerkpad
Het Kerkpad is een fiets-/voetpad die onder andere leidt naar het prachtige kerkje Stompetoren. Er loopt alleen geen voetpad naar toe, ook niet vanuit de wijk Spaarnebuiten. Daar is wel een voetpad, maar die houdt ineens op waarna de bosschage die plek invult. Je bent dan gedwongen om over de rijweg te lopen.

Spaarnebuiten verkeer
Spaarnebuiten is een 30 kilometer zone, echter is deze wijk niet zodanig ingericht. Er zijn wel drempels, maar deze zijn zeer vlak en halen de snelheid er niet uit. Verder nodigen de lange en brede wegen uit tot hogere snelheden. 1 richtingsverkeer is hier en daar toegepast maar weinig consequent.
We gaan graag in overleg om tot betere inrichting en uitvoering te komen.

Spaarnebuiten landschapsheuvel
De landschapsheuvel in Spaarnebuiten was bedoeld voor recreatie voor de wijk. Deze is echter geheel niet ingericht en vormt momenteel een dicht bramenwoud. Het is door niemand te gebruiken nu. Dat kan veel beter.

Spaarnebuiten – Rijnlandterrein
Sinds jaar en dag (15 jaar om precies te zijn) is er sprake van een langzaam verkeerverbinding vanuit Spaarnebuiten naar het Rijnlandsterrein. Dit om de nieuwe wijk beter te verbinden met het oude dorp. Echter is deze tot op heden nog steeds niet gerealiseerd. Hierdoor fietsen mensen noodgedwongen binnendoor over de Lagedijk. Een zeer gevaarlijk en onoverzichtelijk punt voor zowel fietsers als de van links komende auto’s. Door de hoge oprit moet je met een bakfiets vaart maken zonder te zien of er iets aankomt en met welke snelheid. Wrange daarbij is dat kleine kinderen meestal voor in de bakfiets zitten…

Spaarnebuiten – Watervilla’s
De watervilla’s zijn uitgegeven als vrije kavels hierdoor is er geen uniformiteit in bouw meer. Ook is onduidelijk welke termijn de nieuwe eigenaren zichzelf gunnen. Overlast kan hierdoor onnodig lang duren. Dit heeft tevens ene opschortende werking naar de afwerking van de infrastructuur.

Spaarnebuiten – Groen
Het groenonderhoud laat te wensen over. Het onkruid staat manshoog en past niet binnen de verwachting die je van een opgeleverde nieuwbouwwijk mag hebben. Ook wordt in het groen bouwmateriaal van de in eigen beheer af te bouwen watervilla’s opgeslagen.
Kruising Grote Sluis
Bij de kruising Zijkanaal C-weg met de Grote Sluis is een onoverzichtelijk en druk kruispunt. Hier vind je alle soorten van verkeer. Maar vooral ook vrachtwagens, omdat dit de enige route in het dorp is waar vrachtwagens zonder beperking mogen rijden. Het is de aanvoerweg voor Albert Heijn en diverse (bouw-)ondernemingen.
Zeker ook als de sluis dicht is, maar ook als hij weer open gaat is het een gekrioel van jewelste. Hier is een goede oplossing wenselijk. Daarbij wordt gedacht aan het groter maken van het kruispunt en het plaatsen van een platte rotonde om het verkeer beter af te wikkelen.

Aanvullende wensen
Aanlegsteiger passanten in het Zijkanaal C
Ons mooie dorp Spaarndam is lang geleden ontstaan doordat schippers moesten wachten. Wachten tijdens het schutten in de sluis, op weg naar Haarlem, of naar het (toen nog) woeste IJ richting Amsterdam.
Slimme mensen begonnen op die plek een zeilmaker, een café, een kruidenierswinkel, een nettenboeterij of een brandstofhandel. Deze ondernemers van het eerste uur zorgde voor werkgelegenheid, waardoor meer mensen zich rond de sluis vestigden.
Zo is Spaarndam gegroeid tot het prachtige historische dorp wat het nu is. Het eerste dorp in Nederland dat de status van “Beschermd dorpsgezicht” kreeg.

Met die wetenschap in het achterhoofd: hoe vreemd is het dat bootjesmensen tijdens het wachten voor de brug en de sluis geen mogelijkheid hebben om even aan te leggen en ons mooie dorp te bezoeken en – net als de schippers van weleer – wat inkopen kunnen doen. Of een hapje te eten of een gezellig terrasje te pakken.

Er komen per jaar duizenden bootjes door onze sluis, allemaal onderweg naar Haarlem, Amsterdam of soms IJmuiden. Ons dorp is tenslotte onderdeel van de Staande mast route, waarlangs zeilboten van het IJsselmeer naar Zeeland kunnen varen. Binnendoor, zonder over de Noordzee te hoeven.

Wij vinden het raar dat zo’n waterrijk dorp, met zijn nautische oorsprong, geen aanlegmogelijkheid heeft voor passanten. In ieder geval niet aan de Haarlemmermeerse kant.
Een passantensteiger in het Zijkanaal C, ter hoogte van het Dorpscentrum geeft de mogelijkheid bootjesmensen te trekken en ons dorp te bezoeken. Overlast geeft het niet, want bootjesmensen zijn altijd te voet als ze van hun boot afstappen. En de plaatselijke horeca en de winkels varen er wel bij.

Keerlus voor vrachtwagens voor de sluis
Ondanks de goede bewegwijzering komt het nog veel voor dat vrachtwagens aan het einde van de Zijkanaal C-weg bij de sluis vastlopen. Het oude dorp mogen ze niet in. En als ze er niet hoeven zijn, zijn ze op de smalle Spaarndammerdijk ongewenst. Maar keren kunnen ze niet.
Als er werk wordt gemaakt van de herinrichting van het knooppunt Spaarndammerdijk, Zijkanaal C-weg, zorg dan ook voor een mogelijkheid voor vrachtauto’s om te keren als ze onverhoopt verkeerd zijn gereden.