Door op 2 februari 2015

Deze Week 19 Journaille

Afgelopen donderdag kreeg Mariette Sedee de prijs voor het beste raadslid. Volkomen terecht, de fractievoorzitter van het CDA is welbespraakt en geeft de oppositie in de raad een gezicht. Zij grijpt met enthousiasme en elan de interruptie microfoon om overal haar mening over te geven. De prijs werd uitgereikt door Jan van Grondelle namens de vijf journalisten die de raad volgen. De rol van de journalisten is belangrijk in de samenleving, als communicatie kanaal en commentator.

Er was helemaal geen aandacht voor de rol van de journalisten. De belangrijke journalisten, die voor de raadsleden veel betekenen. Allereerst zijn de journalisten het gezicht van het publiek. De raad spreekt en debatteert met zichzelf, maar doet dat voor de samenleving, voor het algemeen belang. De journalisten geven de meningen door aan het publiek door te schrijven in de krant. De journalisten schrijven een kort stukje, dus ze nemen alleen het belangrijkste over uit een debat. Raadsleden kijken de volgende dag terug in de krant hoe het artikel is geworden. En of er wel over de raadsessie is geschreven en of er dan iets van henzelf is terug te vinden. Dat is dus de tweede functie: een toets of je als raadslid wel genoeg belangwekkende dingen hebt gezegd. Want die worden opgeschreven. Het is een confronterende spiegel, als er van je gloedvolle betoog niets opgeschreven wordt.

En tenslotte nog de laatste niet onbelangrijke taak van de journalisten: de scherpte opzoeken. Kletsen die raadsleden, wethouders en andere bestuurders geen onzin? Is het raadsvoorstel wel in het belang van de gemeente? Of toch meer in het belang van de bestuurders zelf!

De samenleving, de inwoners van Haarlemmermeer hebben belang bij goede en onafhankelijke journalistiek. De driehoek Bestuurders – Pers – Inwoners staat voor een scherpe controle en transparantie van het gemeente bestuur.

De raadsleden en de bestuurders mogen dus blij zijn dat er zowaar vijf onafhankelijke journalisten de raad volgen. En dat de verschillende Huis-aan-huis bladen, het Haarlems Dagblad en Meerradio heldere en scherpe stukken publiceren over de gebeurtenissen in het Raadhuis. Bedankt Bart Boele, Jan van Grondelle, Jan-Willem van Thiel, Frits Verhagen en Jan Rijpkema voor jullie aanwezigheid in de raad. En voor de uitstekende keuze voor Raadslid van het jaar Mariette Sedee.