Door op 11 oktober 2014

Deze week 4

Dinsdag 7 oktober 2014 besprak het Ombudsteam van de PvdA haar jaarverslag met de Fractie Haarlemmermeer. Het Ombudsteam, onder leiding van Marien Abspoel, heeft ongeveer 25 gevallen behandeld in iets meer dan een jaar. Het eerste jaar na het initiatief met Hans Spekman. De meeste van die 25 gevallen konden met enkele telefoontjes worden opgelost, slechts een enkel geval leidde tot politieke gevolgen. Toch is een Ombudsteam belangrijk voor een sociaal en sterke PvdA.

Het Ombudsteam, bestaande uit Marien Abspoel, Ria Barendregt, Margot Wester, Wijnand Uitman en Ali Waare, presenteerde het jaarverslag aan de Fractie. Door te helpen met invullen van formulieren, of de problemen van iemand te analyseren, helpt het Ombudsteam inwoners van Haarlemmermeer. Inwoners lopen soms vast in de bureaucratie, of ervaren de regels als oneerlijk. Of soms hebben zij gewoon moeite met het invullen van de formulieren. In de meeste gevallen gaat het om zaken met gemeente Haarlemmermeer of Ymere.

Een luisterend oor, begrip voor de problemen, is steeds de start van het Ombudsteam. Verder staat het Ombudsteam de inwoners bij door advies te geven, of te helpen, bijvoorbeeld met invullen van een formulier. In een enkele keer wordt het probleem naar het politieke bestuur overgedragen.

Ik ben blij met de serieuze en aandachtige manier waarop het Ombudsteam haar taak invult. Politici hebben ogen en oren nodig om te weten wat er speelt in de 26 kernen van Haarlemmermeer. Juist nu, nu de (financiële) gevolgen van de bezuinigingsmaatregelen van de regering voor de inwoners echt voelbaar worden. Juist nu, nu de transitie van het Sociale Domein voor de deur staat. Immers, vanaf 1 januari 2015 komt de zorg naar de gemeente toe. Het is belangrijk om goed te zien of die overgang goed gaat, en probleemgevallen te signaleren. De PvdA doet dat door elke maand op pad te gaan, naar een kern in de gemeente, om contact met de inwoners op te zoeken. Het Ombudsteam is voor de Fractie een extra voelspriet in de samenleving.

Ook goed is de verbinding met de Voedselbank, waar op het PvdA Ombudsteam geattendeerd wordt. De Voedselbank is voor het Ombudsteam daarmee een ‘vindplaats’ van mensen die op de een of andere manier in de problemen zijn gekomen. De Voedselbank bedient steeds meer mensen, maar ik hoop dat in het jaar 2015 die trend gekeerd kan worden. En dat ook het Ombudsteam niet meer mensen hoeft te helpen, omdat in Haarlemmermeer structurele oplossingen voor sociale problemen worden gevonden.

Chris Vonk