Dreigende huis uitzettingen

19 augustus 2021

Het college heeft onlangs schriftelijke vragen gehad van het CDA over een dreigende huisuitzetting op de Cruquiusdijk en van de CU/SGP over een dreigende huisuitzetting op de Lisserdijk. Intussen zijn bij de PvdA nog een paar gevallen van dreigende huisuitzettingen bekend geworden. Dit betreft inwoners die voorlopig anoniem willen blijven.

Het valt op dat het in alle gevallen gaat om inwoners die al vele jaren op hetzelfde adres wonen, ingeschreven zijn als bewoner in Haarlemmermeer en netjes hun gemeentelijke belastingen betalen.

De PvdA heeft de volgende vragen aan het college hierover gesteld;

1. Hoe komt het dat de gemeente er nu achter komt dat de betreffende bewoners in een huis wonen waar destijds geen woon- of omgevingsvergunning voor is afgegeven?
  2. Hoe komt het dat inwoners zich als bewoner kunnen inschrijven in een woning waarvoor blijkbaar geen woon- of omgevingsvergunning is afgegeven?
  3. Welke inspanningen doet de gemeente om er samen met de bewoners in dit soort gevallen minnelijk uit te komen?
  4. Waarom procedeert de gemeente regelmatig tot aan de Raad van State tegen eigen burgers die dachten jarenlang rechtmatig in hun huis te wonen?
  5. Bij constatering dat er iets niet goed zit lijkt het erop dat burgers nietsontziend aangepakt worden. Naar het eigen falen van de gemeente wordt niet, of in ieder geval onvoldoende, gekeken. De burger wordt te gemakkelijk de dupe. Hoe zit het met de menselijke maat? Hoe zit het met de ‘ja mits houding’, waarvan we nu al jaren beweren dat dat onze werkwijze bepaalt?
  6. De PvdA gaat tijdens de raadsvergadering van 2 september een sessieverzoek doen over dit onderwerp. Bent u bereid om in ieder geval tot aan die sessie verdere stappen tegen betreffende bewoners op te schorten?

Wij hopen zo spoedig mogelijk de antwoorden hier te kunnen publiceren.