28 augustus 2015

Fien Eveleens: Budget voor snelle subsidie

HOOFDDORP – Het zou goed zijn als er een budget is om snel met eenmalige subsidies nieuwe activiteiten van de grond te krijgen. Die suggestie doet PvdA-raadslid Fieneke Eveleens. ,,Een snelle route. Niet eerst alles uitvoerig bekijken en dan na een jaar over de brug komen, maar op korte termijn.’’

Door Bart Boele – 28-8-2015, overgenomen van Haarlems Dagblad

Een goed idee, vindt GroenLinks-raadslid Maaike Ballieux maar: ,,We hebben dat al eens gedaan, maar dat heeft destijds geen blijvende initiatieven opgeleverd.’’

Eveleens liet haar proefballon op toen de gemeenteraad zich boog over de 42 miljoen euro subsidies die worden verstrekt aan sport en cultuur. Vijftien procent krijgt een andere bestemming, is op voorhand al bepaald. Ze hebben de beslissing al genomen en staan erachter, maar tegelijkertijd vinden de raadsleden het best een enge operatie.

Alleen wie het nodig heeft, moet door de gemeente worden ondersteund, is een uitgangspunt. Preventie is beter dan achteraf problemen oplossen, is een andere. De raadsleden waarschuwen om het zorgvuldig te doen. Subsidie korten bij de een, bijvoorbeeld de stichting Maatvast, kan gevolgen hebben voor activiteiten in de gebouwen die Maatvast beheert. Zo’n domino-effect moet worden voorkomen. Nog een punt van zorg: kijk uit met het invoeren van eigen bijdragen, dat kan een drempel zijn voor mensen met een laag inkomen.

B en W willen met de operatie bereiken dat er flexibeler met subsidies kan worden gewerkt. Nu zijn er veel langjarige verplichtingen, wat een zekere logheid oplevert. Eind dit jaar moet er een plan van aanpak liggen om voor 3,5 miljoen aan andere dingen uit te geven en 2,5 miljoen te bezuinigen. Dat gebeurt vanwege contracten niet meteen volgend jaar, maar vanaf 2017.

Hoe dat moet gaan lukken, zal blijken. Er is volgens de wethouders Tom Horn en Derk Reneman geen blauwdruk om te investeren in preventie en daarmee latere kosten te voorkomen. ,,Het is de vraag of het lukt, maar we gaan er wel van uit’’, aldus Reneman. ,,Dit is geen exacte wetenschap. Als je tieners betere voorlichting over condooms geeft, weet je ook niet of je later minder tienerzwangerschappen krijgt.’’