fusie Burgermeester Amersfoordtschool-Rietveldschool

22 juni 2020

Vorig jaar heeft het schoolbestuur SOPOH aangekondigd om de mogelijkheden voor een fusie tussen de Burgemeester Amersfoordtschool en de Rietveldschool te onderzoeken. Naar aanleiding van deze voorgenomen fusie hebben de ouders van de leerlingen van de Burgemeester Amersfoordtschool meerdere malen de gemeenteraad toegesproken.

Middels brief van 26 november 2019, heeft het college aan de betreffende ouders/verzorgers toegelicht hoe een dergelijke fusie tot stand dient te komen, maar ook wat de rol van de gemeente is in dit proces. Kort daarna heeft de gemeenteraad op 23 januari 2020 een werkbezoek aan SOPOH afgelegd. Tijdens dit werkbezoek heeft SOPOH toegelicht wat de stand van zaken was op dat moment, met betrekking tot de voorgenomen fusie.

Tijdens dit werkbezoek gaf SOPOH aan, dat na overleg met de medezeggenschapsraden van beide scholen, drie scenario’s onderzocht zouden worden. Namelijk een doorstart, een fusie in de vorm van een invoeging van de Burgemeester Amersfoordtschool in de Rietveldschool en een dependance model.

Op 16 maart 2020 heeft SOPOH de gemeenteraad per brief geïnformeerd over de fusie van beide scholen. Hieruit bleek, dat het onderzoek was afgerond en een fusie tussen beide scholen het meest realistische scenario was. Op 28 mei 2020 heeft SOPOH wederom de raad geïnformeerd over de stand van zaken, ditmaal digitaal. Het bestuur van SOPOH gaf aan dat het proces van de fusie opgeschoven werd, omdat er nog geen akkoord was van beide medezeggenschapsraden.

Uit een artikel van het Haarlems Dagblad, d.d. 19 juni 2020, blijkt dat de Burgemeester Amersfoordtschool in Badhoevedorp wordt opgeheven na een mislukte fusie[1]. In dit artikel geeft SOPOH aan, dat de fusie niet doorgaat. De PvdA uit hier haar verbazing over, aangezien een opheffing van de Burgemeester Amersfoordtschool nooit aan de orde is geweest in de gesprekken tussen de partijen en de gemeenteraad tot op heden hierover niet is geïnformeerd.

Op grond van artikel 159 Wet op het primair onderwijs kan de stichting die openbare basisscholen in stand houdt, besluiten tot opheffing van een school. Dit besluit tot opheffing dient aan de gemeenteraad te worden medegedeeld uiterlijk op 1 augustus van het schooljaar voorafgaand aan de beoogde datum van de sluiting. De gemeenteraad beschikt daarna over de mogelijkheid, indien hij dat wenst en mogelijk acht, om de school in stand te houden.

De PvdA vindt het belangrijk, dat alle partijen op de juiste wijze geïnformeerd worden betreffende de toekomst van de Burgemeester Amersfoordtschool. Inmiddels zijn wij vanmorgen per brief over deze situatie geïnformeerd.

Naar aanleiding van het bovenstaande heeft de PvdA de volgende vragen aan het college gesteld:

1. Wat is de reden geweest voor de medezeggenschapsraad van de Burgemeester Amersfoordtschool om in eerste instantie niet in te stemmen met de fusie?
  2. SOPOH heeft drie scenario’s onderzocht met betrekking tot de fusie. Wat is het resultaat geweest van deze drie afzonderlijke scenario’s?
  3. De Rietveldschool heeft vervolgens aangegeven niet in te willen stemmen met een fusie per 1 augustus 2021. Kunt u toelichten of het mogelijk als mede wenselijk is voor de Burgmeester Amersfoordtschool om de school voort te laten bestaan op basis van de overige onderzochte scenario’s?
  4. De PvdA verzoekt om op de hoogte te worden gehouden over het verloop van het proces tot de daadwerkelijke opheffing van de Burgemeester Amersfoordtschool.

Namens de PvdA Haarlemmermeer,

Rashana Hussain

[1] https://www.haarlemsdagblad.nl/cnt/dmf20200619_35213590/amersfoordtschool-in-badhoevedorp-wordt-opgeheven-na-mislukte-fusie