Geen kind komt op straat te staan in Haarlemmermeer!

5 september 2018

Als onderdeel van de onorthodoxe maatregelen op de zeer krappe woningmarkt in Haarlemmermeer heeft het college meer dan een jaar geleden voor spoedzoekers samen met Ymere de pilot ‘midstay-accomodatie’ gestart en is het pand aan de Etta Palmstraat aangekocht. Hiermee is voor diverse eenoudergezinnen met minderjarige kinderen een tijdelijke oplossing voor hun dreigende dakloosheid gekomen, in de veronderstelling dat in de tussentijd kan worden toegewerkt naar een definitieve oplossing. Inmiddels is ook de Huisvestingsverordening aangepast, zodat met de zogenaamde ‘ruggesteunregeling’ meer flexibiliteit is gekomen om ingeschrevenen een extra duwtje te geven naar een reguliere woning.

Wij zijn erg blij met deze voor Nederland redelijk unieke mogelijkheden, maar weten ook dat er nog steeds eenoudergezinnen in vergelijkbare situaties op de wachtlijst staan en dat niet iedereen die tijdelijk wordt opgevangen de uitweg ziet na deze periode. Vanwege onze zorgen voor onze inwoners en in bijzonder hun kinderen hebben de fracties van PvdA, CDA, D66 en HAP, de volgende vragen over de (gewenste) doorstroming binnen deze pilots aan het college gesteld;

1. Midstay-accomodatie Estafette voor eenoudergezinnen,
    • Hoeveel doorstroming heeft er inmiddels plaatsgevonden?
    • Kunt u iets zeggen hoe deze doorstroming plaats heeft gevonden?
    • Hoeveel eenoudergezinnen staan er op dit moment op de wachtlijst voor Estafette? Wat kunt u hen bieden?
    • Wat kunt u, met begrip voor de eigen verantwoordelijkheid, de gezinnen bieden die naar verwachting aan het einde van de tweejaars-periode nog geen oplossing hebben, zodat u de belofte van de verantwoordelijke portefeuillehouder (‘Er komen geen minderjarige kinderen op straat te staan’) kunt waarmaken? Wat doet u om deze gezinnen daarop voor te bereiden?

1. Etta Palmstraat voor spoedzoekers
    • Hoeveel doorstroming heeft er inmiddels plaatsgevonden? Kunt u iets zeggen hoe deze doorstroming plaats heeft gevonden?
    • Hoeveel spoedzoekers staan er op dit moment op de wachtlijst voor de Etta Palmstraat? Wat kunt u hen bieden?
    • Wat kunt u de spoedzoekers bieden die naar verwachting aan het einde van de periode nog geen oplossing hebben? Naar de mening van betrokkenen wordt er erg lang gewacht en dit brengt veel stress met zich mee.