Goed gekleed op sollicitatie!

1 oktober 2020

Op 30 september heeft de PvdA schriftelijke vragen gesteld over Dress for Success.

Deze organisatie biedt bijstandsgerechtigden gratis passende kleding om bij een sollicitatiegesprek goed voor de dag te komen.

De PvdA vindt het belangrijk dat deze mogelijkheid ook aan  bijstandsgerechtigden in Haarlemmermeer geboden wordt, zodat ze zelfverzekerd het sollicitatiegesprek ingaan en meer kans hebben om aangenomen te worden.

Wil je meer weten over Dress for Success, klik hier voor website

Dit zijn onze vragen;

Geacht college,

Zoals we in het rapport van de rekenkamer hebben kunnen lezen is er een groep bijstandsgerechtigden die beperkte of intensieve ondersteuning ( bij elkaar 42% van het bestand bijstandsgerechtigden) nodig heeft om weer aan het werk te komen.

Ons is ter ore gekomen dat Dress for Success vorig jaar zomer een succesvolle pilot heeft gedaan met bijstandsgerechtigden. Dress for Success is een organisatie die alleen met vrijwilligers werkt en 9 winkels verspreidt over Nederland heeft. Zij bieden gratis passende kleding voor een sollicitatie aan en helpen met het verbeteren van persoonlijke presentatievaardigheden zodat de  bijstandsgerechtigde zelfverzekerd het sollicitatiegesprek in gaat.

Wij hebben begrepen dat dit in 60 tot 70% van de gevallen mede leidt tot het daadwerkelijk verkrijgen van een baan.

De PvdA heeft hier dan ook de volgende vragen over:

1. Is de wethouder op de hoogte van deze pilot?
  • Zo ja,
    • Wat is er met de resultaten van deze pilot gedaan?
    • Zijn er plannen om dit initiatief toe te voegen aan het pakket van mogelijkheden dat nu wordt aangeboden aan bijstandsgerechtigden? Zo nee, wat is hiervan de reden? Zo ja per wanneer kunnen wij dit verwachten?
  • Zo nee,
  • Is de wethouder het met de PvdA eens dat dit een mooi initiatief is dat wij onze inwoners, die op een uitkering aangewezen zijn, niet mogen onthouden?
  • Gaat de wethouder onderzoeken of dit initiatief toegevoegd kan worden aan het pakket van mogelijkheden om de kansen van bijstandsgerechtigden op werk te vergroten?
  • Per wanneer kunnen wij dit verwachten?

Met vriendelijke groet,

Namens de PvdA Haarlemmermeer,