Door op 15 november 2014

MeerRoodOpStraat, van Stamplein

De fractie van de PvdA is met bewoners in gesprek gegaan over het van Stamplein. Centraal stond de vraag wat er aan het plein verbeterd kan worden. De bewoners hebben ideeën, die zeer de moeite waard zijn. Waar moet de fietsenstalling, die echt hoognodig is? Het college doet het voorstel om deze direct voor de Dirk te vestigen. Is dat de beste plek? En kan het plein aantrekkelijker gemaakt worden, zonder grote gevolgen voor de markt? De PvdA gaat graag in gesprek.

Al vanaf de oplevering heeft het van Stamplein veel kritiek geoogst. Het is geen plein, het waait er te hard, het is niet gezellig, zijn een paar van de kreten die we de afgelopen jaren gehoord hebben. Er zijn al heel wat plannen voor de herinrichting en verbeteren van het plein de revue gepasseerd. Enkele jaren geleden is de grootste verbetering uitgevoerd: grote plantenbakken met bankjes, waarin berkenbomen zijn geplant. Toch nog niet met het gewenste resultaat: een plein waar men graag vertoeft.

De bewoners, onder leiding van oud wethouder Lex Auer, hebben wel een idee wat er aan schort. Als eerste werd door de bewoners gevraagd om een adequate fietsenstalling. De toegewezen plekken zijn vol en fietsen maar ook scooters worden dubbel geparkeerd. Ze versperren hiermee de ingang van de woningen en maken ook de toegang tot het winkelcentrum kleiner. Daarnaast zien de bewoners dat het van Stamplein winderig is en niet aangenaam om te verblijven. Graag zien de bewoners ook wat meer een inrichting die leuk is. Een van de suggesties is een fontein op vloerniveau. Die uit kan wanneer de markt er staat. Er zijn meer fonteinen in Hoofddorp, die door kinderen zeer worden gewaardeerd. De PvdA fractie denkt dat hiermee toch niet de gewenste sfeerverbetering kan worden bereikt.

Samen met de bewoners denkt de PvdA fractie dat een fietsenstalling het beste boven de inrit van de parkeergarage kan worden gesitueerd. Centraal en op korte loopafstand van de winkels. En dit kan een directe, sfeervolle, afbakening van het plein worden. Visueel wordt het plein hierdoor verkleind, zonder dat het gebruiksruimte kost. De plek die door het college inmiddels is voorgesteld, voor de Dirk, dus aan de kop van het plein, lijkt op het eerste gezicht minder goed.

Een ander idee, gedaan door een betrokken bewoner van Hoofddorp, is een gedeelte van het plein te overkappen met een glazen serre. Hier kan een gedeelte van de markt in of andere kleine winkeltjes. Je ziet dit ook in veel Franse steden. De PvdA vindt dit een interessant idee; het zou goed zijn als dit eens uitgewerkt kan worden.

De fractie heeft de bewoners toegezegd om op zeer korte termijn schriftelijke vragen te stellen over de stand van zaken met betrekking tot de herinrichting van het plein. Waarbij de suggesties die tijdens dit gesprek gedaan zijn, mee genomen zullen worden.

Mieke Booij,

zaterdag 8 november 2014