Schriftelijke vragen over menstruatiearmoede in Haarlemmermeer

17 augustus 2021

Uit onderzoek van Plan International Nederland blijkt dat één op de tien vrouwen, tussen de 12 en 25 jaar, in Nederland wel eens te weinig of geen geld heeft voor hygiëne verzorgingsproducten[1]. De zogeheten ‘menstruatie-armoede’ treft vooral vrouwen die tot de minima behoren, namelijk klanten van de Voedselbank, dak- en thuislozen of ongedocumenteerden.[2]

De Partij van de Arbeid Haarlemmermeer vindt het belangrijk, dat iedere vrouw deze verzorgingsmiddelen tot haar beschikking heeft. Het ontbreken hiervan in een toilettasje kan namelijk tot verschillende problemen leiden, waaronder irritaties of zelfs infecties.

Per 30 juni 2021 is er in Rotterdam ingevoerd, dat gezinnen in de minima verschillende verzorgingsmiddelen kunnen aanschaffen, waaronder maandverband en tampons. De gemeente Rotterdam heeft deze middelen beschikbaar gesteld via het ‘jeugdtegoed’ op de bestaande Rotterdampas. Daarnaast heeft de gemeente Gouda eveneens een pilot gestart, waarbij ditzelfde doel verwezenlijkt kan worden.

Naar aanleiding van de menstruatiearmoede heeft de PvdA de volgende vragen hierover aan het college gesteld:

Geacht college,

• Bent u bekend met het begrip menstruatie-armoede?
  • Kunt u toelichten in hoeverre hier sprake van is in de gemeente Haarlemmermeer?
  • In navolging op de vorige vraag: Indien er sprake is van menstruatie-armoede in de gemeente, bent u in dat geval bereid om te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om dit te bestrijden?
  • Zo ja, kunt u toelichten welke mogelijkheden dit zijn?

[1] https://www.planinternational.nl/actueel/bijna-een-op-de-tien-meisjes-geen-geld-voor-maandverband-of-tampons

[2] https://nos.nl/artikel/2309153-menstruatie-armoede-geen-geld-voor-maandverband-dan-maar-wc-papier

We wachten de beantwoording op onze gestelde vragen af