Onderzoek naar uitbuiting en angstcultuur Schiphol

10 december 2022

In het Haarlems Dagblad staat vandaag een schokkend artikel van journalist Jiska Kroon, die undercover ging bij de beveiligers van Schiphol. Ze vond uitbuiting, zware arbeidsomstandigheden, organisatorische chaos en een angstcultuur. Het is niet voor het eerst dat bedrijven die voor Schiphol werken negatief in het nieuws komen. Eerder dit jaar kwamen de bagagemedewerkers in opstand tegen de slechte werkomstandigheden en lage beloning. Voor de PvdA Haarlemmermeer is de maat vol. We willen een groot onderzoek naar de arbeidsomstandigheden en -voorwaarden op Schiphol en de gevolgen daarvan voor de medewerkers, de veiligheid en het aantal vluchten dat verantwoord uitgevoerd kan worden.

Fouad Sidali, fractievoorzitter van de PvdA Haarlemmermeer: “Het is schandalig hoe deze mensen behandeld worden: steeds wisselende nachtdiensten, te weinig pauze, uitgeleefde kantines, te weinig training, slecht werkgeverschap, belabberd leiderschap, enzovoort. In het bijzonder voor vrouwen is het werk te zwaar, soms is er niet eens tijd om te plassen. Het kan toch niet zo zijn dat dit soort uitbuiting op onze nationale luchthaven voorkomt!”

We hebben een serie schriftelijke vragen gesteld aan het College van B&W van Haarlemmermeer waarin we hen oproepen een veel actievere rol te spelen om ervoor te zorgen dat alle medewerkers op Schiphol eerlijk werk hebben, tegen een eerlijk loon. Ook vragen we het College om te heroverwegen nog langer werkzoekenden naar dit soort bedrijven door te verwijzen. Sidali: “Dit soort werk maakt mensen kapot. Daar moet de gemeente dus niemand naartoe sturen.”

We willen dat de gemeente, samen met de aandeelhouders van Schiphol en Schiphol zelf, probeert de problemen in kaart te brengen en te verkleinen. Sidali: “De gemeente is tenslotte medeverantwoordelijk voor de veiligheid op en rond Schiphol en we hebben een verantwoordelijkheid naar onze inwoners. De race naar beneden moet stoppen. Behandel deze medewerkers fatsoenlijk. Stop met aanbesteden en neem ze weer in eigen dienst. De tijd van beknibbelen en uitknijpen is voorbij.”

Onze vragen: Schriftelijke vragen uitbuiting en angstcultuur op Schiphol