Participatie Badhoevedorp Centrum

20 september 2018

Waarover praat men mee en wat gebeurt er mee?

De afgelopen jaren zijn de plannen ontwikkeld voor het Badhoevedorp van na de omlegging van de A9. De gemeente heeft bewoners meermaals uitgebreid geïnformeerd over de plannen. Bewoners, Dorpsraad en Ondernemingsvereniging zijn betrokken in een uitgebreid participatieproces.

Dorpsraad en ondernemingsvereniging hebben enkele maanden geleden aangekondigd uit het participatieproces voor het centrum te stappen.

Het concept Definitief Stedenbouwkundig Ontwerp voor het centrum is onlangs gepubliceerd en op zaterdag 15 september gepresenteerd aan de bewoners.

Op dinsdag 18 september ontvingen wij een brief van 16 van de 18 deelnemers aan de participatiegroep centrum. Men zegt steeds het gevoel te hebben gehad dat niet of nauwelijks naar hun inbreng is geluisterd. Het ontwerp zou haaks staan op het gezellige dorpse centrum dat bewoners en winkeliers van Badhoevedorp wensen.

De PvdA vindt dat vooraf duidelijk moet zijn waarover geparticipeerd kan worden en wat er met de uitkomst van de participatie wordt gedaan. De bedoeling van participatie is tenslotte dat binnen de door de raad gestelde kaders zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met de inbreng van participanten. Wij gaan er van uit dat uw college dat met ons eens is.

Wij hebben de volgende vragen aan het college hierover gesteld;

1. Dorpsraad, ondernemingsvereniging en 16 van de 18 bewoners van de participatiegroep zijn het niet eens met het verloop en het resultaat van de participatie. Hoe verklaart u dit?
  2. Hoe wordt het project verder opgepakt nu er klaarblijkelijk geen deelnemers meer zijn voor participatie?
  3. Welke lessen met betrekking tot toekomstige uitgebreide participatietrajecten trekt u uit de nu ontstane situatie?