PvdA: algemene beschouwingen en voorjaarsrapportage

28 juni 2018

De voorjaarsnota laat een gezonde economie van Haarlemmermeer zien. Autonome ontwikkelingen geven een lichte groei, waarmee kleine tegenvallers gemakkelijk te compenseren zijn.

We zullen pleiten in ons verkiezingsprogramma voor 35% sociale woningbouw. Zelfs in Hydepark is het nu gelukt om de sociale woningbouw een plek te geven. Wel minder dan wat het college wil, maar door de collegeafspraak van 30% was er een stevig middel om in Hydepark van 0 naar 20% te gaan.

We zien een beleidsarme nota, wat onze volledige instemming heeft. Dit meerjaren beeld geeft een nieuw college vanaf januari 2019 ruimte om mooie plannen te ontwikkelen.

Het onderwerp Sociaal Domein baart ons nog zorgen. In de rest van 2018 gaat het goed. De behoedzaamheid reserve geeft voldoende ruimte. Maar in de meerjaren programma’s zegt het college 3 M tekort te komen. 1,5 M verwacht het college aan extra inkomsten te kunnen noteren, de overige 1,5 miljoen moet nog ergens worden gevonden.

In de voorjaarsnota wordt genoemd dat er 1.5 mio bezuinigd zal worden op het sociaal domein. Het college stelt zich voor dat dit bereikt wordt door efficienter te werken, minder overlap (1 gezin, 1 plan, 1 regisseur) en door de beweging van zwaar naar licht. PvdA kan zich hier in vinden, maar wel met de aarzeling of dit zomaar gaat lukken in 2019. Het moet: we hebben tenslotte afgesproken dat we de taken uitvoeren binnen het daarvoor gestelde budget.

De NRC besteedde de afgelopen weken aandacht aan armoede en de gevolgen hiervan. Armen blijken 7 jaar korter en 15 jaar ongezonder te leven dan rijken. Armoede kan erfelijk zijn. De kloof tussen arm en rijk lijkt groter te worden. Hierover maken wij ons zorgen.

Immers: het beroep op de bijzondere bijstand groeit. Het klantenbestand van de Voedselbank groeit. Het aantal daklozen groeit. Het aantal langdurig armen groeit. En dat baart ons zorgen. Hoe kunnen we borgen dat er ook in de komende periode van ongekende welvaart in Haarlemmermeer geen mensen tussen wal en schip vallen? Houden we genoeg budget om bijvoorbeeld de schuldhulpverlening in stand te houden? Blijven we projecten als ‘vroeg er op af” steunen?

Nu de economie op volle toeren draait en bedrijven winst maken worden na jaren van nullijn ook salarissen voor werknemers weer verhoogd. De inwoners van Haarlemmermeer die het minst van de herstelde economie profiteren zijn echter de armste mensen. Door mensen uit de armoede te helpen, door bijscholing of intensieve begeleiding, kunnen deze mensen weer volwaardig meedoen met de samenleving.

Daarom willen wij dat het college in kaart brengt hoe het precies zit met armoede in Haarlemmermeer. Door onze motie “voorkomen is beter dan genezen’ roepen wij het college dan ook op om onderzoek te doen naar de verwachtingen t.a.v. dakloosheid, armoede, beroep op de Voedselbank etc.

In dit kader valt nog een opmerking te maken: Er worden 21,7 banen (=15,4 fte) gecreëerd voor mensen met een arbeidsbeperking. Waarom zijn dit gecreëerde banen met een salaris dat beperkt is tot het wettelijk minimumloon? Wat wordt gedaan om mensen met een arbeidsbeperking in te laten stromen in reguliere functies met reguliere salarissen?

Er wordt volop ingezet op het bouwen van woningen. Het aantal betaalbare huurwoningen wordt stevig uitgebreid, dat moet op termijn de wachtlijsten voor een woning verkorten.

De PvdA kan zich verder goed vinden in de voorliggende Voorjaarsnota