4 september 2015

PvdA als vaste vrijwilligers bij H’meer Run

Elf jaar geleden begonnen ze ermee en ook dit jaar kan de Haarlemmermeer Run weer op ze rekenen. Het vrijwilligersteam van de lokale PvdA voorziet de lopers van een verfrissend bekertje water langs de route.

‘We startten elf jaar geleden als laatste waterpost bij de marathon’, vertelt fractie assistent Bert den Elzen. Toen de hele marathon niet meer werd gelopen schoof het team naar een van de andere water- of sponsposten langs het parcours. ‘Tegenwoordig staan we meestal aan het begin. Dan zijn alle lopers nog fris en fruitig. Zelf draai ik dit jaar voor de achtste keer mee. Het is erg leuk omdat er heel veel bekenden langs lopen. Een paar van onze teamleden zijn zelf fanatieke hardlopers, zoals fractievoorzitter Chris Vonk. Die loopt dit jaar ook weer mee in de Haarlemmermeer Run.’

Bij een waterpost staan is volgens Den Elzen voor 99 procent genieten. Toch maken de politici ook minder leuke dingen mee langs het parcours. ‘Ieder jaar zitten er wel een of twee lopers bij die het bekertje water uit je handen slaan. Die roepen dan: Van dit soort flikkers hoef ik niets. Dat gebeurt vooral als er in de landelijke politiek iets aan de hand is. Wij lachen er altijd maar om. Als je in de politiek gaat dan kan je dit soort dingen soms verwachten.’ Hij benadrukt dat ook een politieke partij gewoon een vereniging is met leden die politiek als hobby hebben en iets willen doen voor de samenleving.

‘Daarom zijn we ieder jaar met een groep vrijwilligers beschikbaar voor de Run. We willen uitstralen dat vrijwilligerswerk leuk en nuttig is. Voor ons is de Haarlemmermeer Run een feestje waar we volop van genieten. Het is niet alleen leuk om de snelle lopers te zien langskomen, maar ook als we op de laatste moeten wachten, zoals enkele jaren geleden toen iemand van 78 meedeed aan de marathon.