Door op 6 oktober 2015

PvdA bijeen in oude Raadhuis

Een keer per jaar deelt de PvdA jubileum speldjes uit mensen die 25 jaar lid zijn van de partij. In Haarlemmermeer kiest de PvdA sinds enige jaren voor het Oude Raadhuis als locatie voor dit evenement. De historische setting hoort bij de vaak oudere leden die deze blijk van waardering ontvangen. De PvdA vindt het Oude Raadhuis ook bijzonder sfeervol en mooi gelegen in het hart van Hoofddorp. Dit jaar werd het jubileum feest gecombineerd met een bezoek van de Regioraadsleden aan Hoofddorp.

Haarlemmermeer is lid van de Stadsregio Amsterdam. Zestien gemeentes rond Amsterdam besluiten in deze weinig bekende bestuurslaag over Verkeer en Vervoer, Economie en Wonen en tot kort geleden ook over Jeugdzorg. Enkele keren per jaar komen afgevaardigde raadsleden, wethouders en burgemeesters bij elkaar in de raadszaal van Amsterdam. De Leden uit Haarlemmermeer spelen een vrij grote rol in het debat in de Stadsregio. De omliggende gemeentes hebben dikwijls een andere visie op bijvoorbeeld openbaar vervoer dan de hoofdstad. De lokale PvdA vindt het daarom een goed idee om de andere PvdA Regioraadsleden uit te nodigen in Hoofddorp. Zaterdag 26 september brachten zij, na ontvangst met lunch in het Oude Raadhuis, een bezoek aan Tudor Park, om eens te zien hoe een nieuwbouw wijk er ook uit kan zien. Minder rechte straatjes, en meer ornamenten aan de huizen zorgen voor een hoogwaardige kwaliteit. Deze woonwijk in aanbouw, die op initiatief van PvdA wethouder Jeroen Nobel tot stand kwam, is een groot succes. De woningen worden goed verkocht. De sociale woningbouw ademt een zodanige kwaliteit dat het gebouw een aantrekkelijke aanwinst is voor de wijk. De Regio raadsleden toonden zich enthousiast en zochten direct naar mogelijkheden om een dergelijk kwalitatief hoogstaand concept in hun eigen gemeente toe te passen.

Daarna heeft de PvdA fractie een bezoek gebracht aan het nieuwe HOV overstappunt ten noorden van Schiphol. Het is goed om met eigen ogen te zien hoe een overstappunt kan functioneren. De stadsregio moet ook binnenkort een besluit nemen over het HOV overstappunt dat ten zuiden van Schiphol zal worden gerealiseerd. Chris Vonk: “De regionale PvdA fractie weet nu uit eigen ervaring waarover zij een besluit gaan nemen. Dat is beter dan alles uit de ambtelijke stukken lezen.”

Eind van de middag ging het gezelschap terug naar het Oude Raadhuis. Inmiddels hadden zich verschillende leden van de lokale PvdA afdeling verzameld op het zonnige terras. 2e kamerlid Ahmed Marcouch was ook gekomen. Belangrijk onderwerp van gesprek was het thema vluchtelingen, door de PvdA ook in Haarlemmermeer op de agenda gezet. Volgens de PvdA is het niet meer dan solidair om de mensen die de oorlog in Syrië ontvluchten op te vangen. Ook in Haarlemmermeer moeten daarvoor de aanwezige mogelijkheden worden ingezet.

Zorg is er wel voor de mensen die lang op de wachtlijst staan voor een sociale huurwoning, en nu statushouders zien voorgaan. Waardoor de wachtlijst nog langer wordt. De PvdA vindt dat alles uit de kast moet worden gehaald om het aantal sociale huurwoningen te vergroten.

Een speldje voor 25 jaar lidmaatschap werd toegekend aan Henri Kerver. Met een bos bloemen en applaus maakten de ongeveer 30 aanwezige leden hun waardering kenbaar.