PvdA in de oppositie

17 juni 2022

Deze week is de nieuwe ploeg wethouders geïnstalleerd. Helaas zit de PvdA niet meer in de coalitie. VVD, HAP, D66 en CDA leveren de wethouders. Onze Fouad Sidali is nu geen wethouder meer. Hij gaat zich richten op het leiden van onze fractie in de gemeenteraad. En hij is gekozen tot vicevoorzitter van de gemeenteraad!

We zijn Fouad erg dankbaar voor zijn inzet als wethouder. Hij heeft zich met verve inzet voor de sport, zorg, welzijn en wonen in Haarlemmermeer. Veel inwoners hebben Fouad leren kennen, omdat hij overal te vinden was. Hij is een bestuurder die dicht bij mensen staat en voor hen opkomt.

Sinds de verkiezingen was Fouad wethouder én fractievoorzitter, wat geen makkelijke combinatie is. In de ene functie spreek je namens de fractie, in de andere namens het college. Met het aantreden van de nieuwe coalitie kwam daaraan een einde.

Fouad heeft in zijn eerste speech als fractievoorzitter duidelijk gemaakt waar het coalitieakkoord te kort schiet: veel mooie woorden, maar geen oplossingen voor de uitdagingen van vandaag. De inflatie en de woningnood schreeuwen om actie, maar de nieuwe coalitie komt met weinig concreets.

Fouad is ook gekozen tot vicevoorzitter van de raad. Dat betekent dat hij de burgemeester als voorzitter van de gemeenteraad vervangt en voorzitter is van het presidium van de gemeenteraad (die de agenda bepaalt). Er was brede steun voor zijn kandidatuur, wat veelzeggend is.

De fractie kan nu echt uit de startblokken. Wilt u hen iets meegeven? Mail dan naar [email protected].