sport verenigingen in coronatijd

22 januari 2021

De huidige coronamaatregelen raken de sport op vele vlakken. Vooral de sportverenigingen merken de gevolgen van de lockdown; wedstrijden zijn uitgesloten, publiek is niet welkom, volwassenen kunnen niet in teamverband trainen en trainen en na het instellen van de avondklok zijn de accommodaties in de avonden ook voor de jeugd niet meer beschikbaar.  Daarnaast zijn de sportkantines voorlopig nog gesloten. Nu met de corona-crisis staat veel onder druk, zo ook de instandhouding van de sociaal maatschappelijke infra structuur.

Als PvdA vinden we het belangrijk dat iedereen kan sporten, het speelt een wezenlijke rol in de ontwikkeling van mensen en stimuleert op een sportieve wijze samenwerken met anderen. Het geeft ontspanning en plezier maar zeker ook een grote bijdrage aan een gezond leven.

Afgelopen week hebben wij in kopie ook de brief aan het college ontvangen van de 13 Haarlemmermeerse voetbalverenigingen waarin zij verzoeken tot kwijtschelding van de veldhuur. Wij stellen ons voor dat zo’n verzoek ook van andere sportverenigingen kan komen dan voetbal die sporten op gemeentelijke accommodaties, zowel binnen als buiten. Deze brief is voor ons aanleiding u bredere vragen voor te leggen;

Daarom hebben wij de volgende vragen aan het college voorgelegd;

1. Er zijn verschillende overheidsregelingen beschikbaar voor sportverenigingen  om de financiële gevolgen van de coronacrisis op te vangen zoals bv de TVL noodkrediet Stichting Waarborgfonds Sport. Op welke manier zorgt het college dat alle sportverenigingen hiervan kennis hebben en ondersteuning krijgen als dat gewenst wordt?
  2. Welke eigen mogelijkheden heeft het college om maatwerkvoorzieningen te treffen voor de lokale sportverenigingen zodat zij niet kopje ondergaan door deze crisis?
  3. Hoe staat het college tegenover de vraag van de 13 voetbalverenigingen om de veldhuur van dit seizoen kwijt te schelden?
  4. Heeft het college in 2020 gebruik gemaakt van de Tegemoetkoming Verhuurders Sportaccommodaties? Zo nee, waarom niet?

Bert den Elzen en Rashana Hussain