Stichting Leergeld

22 januari 2021

In de Hoofddorpse courant /Witte Weekblad van 20 januari 2021 hebben wij een artikel gelezen, waarin de voorzitter van Stichting Leergeld aandacht vraagt voor de problemen die nog steeds spelen bij inwoners van onze gemeente om een aanvraag te doen bij de stichting.

Uit het artikel blijkt, dat de inwoner met zijn of haar DigiD bij de BUR (bereken uw recht) moet inloggen om te kijken of men recht heeft op deze voorziening. Daarna kan een aanvraag ingediend worden. Vervolgens krijgt men een beschikking van de gemeente, waarmee men zich kan wenden tot Stichting Leergeld.

In de praktijk blijkt, dat deze procedure te ingewikkeld is. In het artikel worden o.a. als oorzaken benoemd dat bepaalde doelgroepen de vragen niet begrijpen, waaronder de laaggeletterden, of helemaal niet over een DigiD beschikken. Stichting Leergeld merkt op dat hierdoor het aantal aanvragen aanzienlijk is teruggelopen. De PvdA vindt dit een onwenselijke situatie. Door de gevolgen van de coronacrisis is de verwachting dat straks meer kinderen tot de doelgroep van Stichting Leergeld zullen gaan behoren. Het is belangrijk, dat ieder kind kan meedoen en zich kan ontwikkelen.

Op 24 juni 2019 heeft de fractie van de PvdA ook al schriftelijke vragen gesteld met betrekking tot dit onderwerp. Uit de antwoorden van het college bleek toen dat de achterstanden te wijten waren aan de invoer van een nieuw computersysteem. Ook werd aangegeven, dat het aanvraagsysteem via de BUR per 1 juli 2019 geëvalueerd zou worden.

Naar aanleiding van het krantenartikel stelt de PvdA de volgende vragen aan het college:

1. Bent u ervan op de hoogte, dat de bovenstaande geschetste situatie d.d. 24 juni 2019 nog steeds speelt?
  • Zo ja: Welke stappen bent u voornemens te ondernemen om dit probleem te verhelpen?
  1. Het aanvraagsysteem, via de BUR is per 1 juli 2019 geëvalueerd. Kunt u de conclusies uit deze evaluatie nader toelichten?
  2. Kunt u aangeven of de uitkomst van de evaluatie tot aanpassingen in het aanvraagsysteem hebben geleid?
  • Zo nee: Kunt u aangeven, waarom niet?
  • Zo ja: Kunt u nader toelichten welke aanpassingen in het aanvraagsysteem zijn aangebracht?

Namens de PvdA Haarlemmermeer,

Birgitta Kamsteeg en Rashana Hussain