18 juni 2015

Voorjaarsnota 2015

Het gaat goed in Haarlemmermeer. Goed, en dat is fijn om te kunnen zeggen. Het gaat goed in Haarlemmermeer. Ik zeg het nog maar een keer, nu ik hier toch sta.

Inwoners van Haarlemmermeer geven aan dat dit een fijne gemeente is om in te wonen. Wonen in een modern dorp. De voorzieningen zijn op orde, de omgeving is schoon heel en veilig. De wegen zijn over het algemeen goed onderhouden, het groen wordt goed bijgehouden. Onze inwoners wonen hier met plezier. We zien het zelf: de huizen in het Tudorpark worden goed verkocht, en ook voor het nieuwe zelfbouw woningproject Nassaupark was op de open dag veel belangstelling. Inmiddels zijn de eerste 2 plots uitverkocht. Er worden ook projecten gerealiseerd in de sociale woningsector, of in de goedkopere koopwoningen. In de nieuwe kom in Nieuw Vennep worden 62 sociale huurwoningen gebouwd. U heeft het vanochtend allemaal kunnen lezen in de krant.

De werkloosheid is met 1,9 procent afgenomen in Haarlemmermeer. Bedrijven hebben weer een beter gevulde orderportefeuille. De daling van de huizenprijzen is tot staan gekomen. Goed nieuws voor de economie van Haarlemmermeer.

Het college in Haarlemmermeer heeft het sociaal domein goed opgepakt. De overgang van het Rijk naar de verantwoordelijkheid van de gemeente is in het eerste halfjaar zeer goed gegaan. Bij ons zijn er geen mensen die tussen wal en schip vallen omdat hun PGB niet geregeld is. De gemeente heeft een nieuwe aanbieder van WMO hulpmiddelen die kwaliteit biedt. De nieuwe Haarlemmermeerse werkorganisatie gaat van de grond komen, en omringende gemeentes sluiten aan. Compliment voor het college, wat dit in een gezamenlijke tour de force voor elkaar gekregen heeft.

En hier begint ook onze zorg. Onze zorg of dit allemaal wel goed blijft gaan. Wij hebben immers in het coalitie akkoord afgesproken dat 2016 en 17 de jaren zijn waarin het nieuwe systeem zich moet bewijzen, en dat vanaf 2018 de rijksmiddelen voldoende moeten zijn om het sociale domein te dragen. De PvdA merkt echter op dat er echter structureel te weinig geld zal zijn om bijvoorbeeld de Participatiewet uit te voeren. Wij vragen aandacht voor armoede bestrijding. Niet alleen de gezinnen met een minimum inkomen, maar bijvoorbeeld ook ZZP ers zonder opdrachten: verborgen werkloosheid. De voedselbank krijgt steeds meer aanvragen.

En daarom is het goed de eenmalige meevaller die de BUIG gelden vormen te bestemmen voor de behoedzaamheidreserve en daarmee in te kunnen zetten voor het sociale domein. Het is in het belang van alle inwoners van Haarlemmermeer. Het totale rijksbudget voor de decentralisatie van het sociale domein is krap, en dus hebben we de behoedzaamheid reserve hard nodig. Dat is de route die we in het coalitie akkoord hebben afgesproken: de PvdA ziet geen reden om daar vanaf te wijken.

Voorzitter, daarmee kom ik bij het financiële gedeelte van de beschouwingen. De voorjaarsrapportage maakt ons ruw wakker uit de mooie droom. Tot nu toe heeft de gemeente beperkte bezuinigingen doorgevoerd, dat was genoeg. En de gemeente Haarlemmermeer is ook gewend geraakt aan jaarrekeningen die steevast een resultaat van een miljoen, of meer positief, lieten zien. En nu moeten we, door de bezuinigingen van het rijk, stevig ingrijpen. De verwachting is dat Haarlemmermeer fors te kort komt. 4,2 Miljoen dit jaar, of misschien nog wel meer. En in de jaren tot 2019 wordt het niet vanzelf beter. De PvdA schrikt hiervan.

De PvdA denkt dat de aanpak van het college verstandig is. Bezuinigingen die voor de hand liggen, hoe klein ook, doorvoeren in dit jaar. En vervolgens niet in paniek raken maar een goed plan maken waarmee de begroting voor de volgende jaren structureel op orde kan komen. Voor de uitgaven van de rest van het jaar zijn al verplichtingen aangegaan, die kan je niet zomaar afkappen. Een eenmalige tegenvaller van 3 miljoen, of misschien nog wel meer, is op te brengen uit de algemene reserve. Vergelijkbare bedragen hebben we in de afgelopen jaren ook toegevoegd aan de reserve. Niet fijn, maar het kan. we zien de reserve niet als een creditcard, we leven niet op de pof.

Daarna moeten we wel aan de bak. Het college stelt een aantal maatregelen voor, die nog in de herfst moeten worden uitgewerkt.

Het grootste financiële blok in de begroting is de sociale basisinfrastructuur. De raad heeft hierover een aanvullende notitie gekregen. Wat ons daarin aanspreekt is de gedachte om uit te gaan van preventie. Ofwel we gaan zorgen dat mensen voor zichzelf kunnen zorgen. Als mensen dat kunnen, hoeven zij minder een beroep te doen op dure voorzieningen. Op deze manier snijdt het mes aan twee kanten: inwoners in Haarlemmermeer worden zelfstandig en gelukkiger, zal ik maar zeggen, en het is uiteindelijk goedkoper voor de samenleving. De PvdA ziet 2 voorwaarden waar aan voldaan moet worden: het vraagt investeren vooraf; en het moet goed en zorgvuldig worden uitgevoerd.

Het idee om niet met de kaasschaaf domweg van alle bedragen iets af te halen, maar om goed na te denken over een structurele manier om het geld slimmer en effectiever uit te geven spreekt de PvdA aan.

Uitgesproken door fractievoorzitter Chris Vonk, gesproken tekst geldt.