Door op 8 maart 2015

Waterschap debat afgelast

Woensdag 18 maart zijn er de verkiezingen van het waterschap Rijnland. Voor de PvdA aanleiding om een verkiezingsdebat te organiseren. Partijen die mee doen aan deze verkiezingen zijn uitgenodigd voor dit debat. Alleen zegde de ene na de andere partij zijn medewerking voor dit debat af. Er restte de PvdA dus niets anders dan deze avond geen doorgang te laten vinden.

Voor het eerst kunnen ingezetenen van Rijnland, het waterschap van Haarlemmermeer, echt naar de stembus om het waterschap bestuurders te kiezen. Werd dit de afgelopen jaren door middel van een in te sturen stembiljet of via een speciale website geregeld, op 18 maart as. kan er gelijktijdig met een stem voor de Provinciale Staten ook een vakje rood gekleurd worden op het Waterschaps stembiljet.

Een mooi aanleiding voor de PvdA Haarlemmermeer om een debat te organiseren waarbij alle partijen zouden deelnemen en de kiezers konden horen waar zij voor staan.

In Haarlemmermeer spelen een aantal zaken met Rijnland. Zoals de erfpacht met hierdoor problemen bij de verkoop van woningen of de aankoop van woningen.Maar ook het gebruik en afgeven van vergunningen voor steigers langs de Ringvaart.

Voor veel dijkbewoners, die ook vaak al lid zijn van de SBOH (Stichting Belangen Opstalhouders Haarlemmermeer) zijn dit zaken die er toe doen. Mieke Booij: “Belangrijke voor de kiezers uit Haarlemmermeer dus om te weten hoe de partijen daar de komende periode instaan”

Bert den Elzen:” Samen met de SBOH hadden we compleet draaiboek met stellingen voor het Waterschap debat klaarliggen. Als locatie hebben we voor Cruquius gekozen (vanuit droge voeten en Haarlemmermeer een verbonden plek).

In eerste instantie hebben de meeste partijen toegezegd te komen, totdat men hoorde wat de onderwerpen van het debat zouden zijn. Toen haakte men één voor één af.

Booij: “Omdat “het onder de rechter ligt” was het argument, maar wat voor uitspraak de rechter ook doet, het Waterschap kan altijd nog een ander standpunt innemen”

Daarbij is het belangrijk dat de bewoners, de kiezers, antwoord krijgen op hun vragen.

Uiteindelijk wilde alleen het CDA komen, maar een debat met één kandidaat of het houden van een debat over zaken die eigenlijk niet specifiek met Haarlemmermeer te maken hebben, dat heeft geen zin, aldus den Elzen. Uiteindelijk hebben de PvdA’ers de verkiezingsavond afgelast.

Niet alleen jammer van alle voorbereiding die in dit debat is komen zitten, maar ook jammer als gemiste kans. Voor de aankomende Waterschap bestuurders om over onderwerpen te spreken die leven in Haarlemmermeer en voor bewoners die graag antwoord op hun vragen willen.