Word jij politiek actief?

28 februari 2021

Op woensdag 7 april start in Haarlemmermeer weer een cursus Politiek Actief. De cursus van vijf woensdagavonden (van 19.30 tot 22.00 uur) wordt dit keer verzorgd door ProDemos uit Den Haag. In 2018 zijn er twee workshopavonden gedaan met in totaal bijna vijftig deelnemers. Enkele deelnemers van toen zitten trouwens nu in de raad!

De cursus Politiek Actief is bedoeld voor iedereen die meer wil weten over de gemeente en de lokale politiek.  De cursus is ook heel geschikt voor iedereen die interesse heeft om politiek actief te worden, maar nog niet precies weet wat de mogelijkheden zijn. Meedoen is gratis. Vanwege de coronamaatregelen is de cursus online. Zodra dat verantwoord is, zijn de lessen in het raadhuis in Hoofddorp.

Deelnemers aan de cursus krijgen antwoord op vragen als: Wat doet de gemeente? Welke plek heeft de gemeente in het bestuur van Nederland? Hoe werkt de besluitvorming binnen de gemeente? Wat doet een raadslid? Hieronder staan het programma nader toegelicht, qua inhoud en dagen en tijden.

Wanneer en hoe laat?

De cursus is op woensdagavond van 19.30 uur tot 22.00; digitale inloop vanaf 19.15 uur.

Cursusavonden zijn: 7, 14, 21 en 28 april en 12 mei. Op 29 april is er gemeenteraadsvergadering (dat is dus een zesde, extra avond).

Het programma:

Bijeenkomst 7 april (1): introductie en kennismaking

Hoe wordt Nederland bestuurd en wat is daarin de plaats van de gemeente?

Verkiezingen / politieke partijen

Bijeenkomst 14 april (2): de gemeente

Hoe werkt de gemeente?

De besluitvorming binnen de gemeente

Beïnvloeden van de besluitvorming

Bijeenkomst 21 april (3): de gemeenteraad

Taken en rollen van de gemeenteraad

De instrumenten van een raadslid

Speeddaten met gemeenteraadsleden

Bijeenkomst 28 april (4):

Training overtuigend debatteren

Bijeenkomst 12 mei (5):

Basiskennis gemeentefinanciën

Scènes uit de echte raadsvergadering

Bijeenkomst 6 is facultatief: (waarschijnlijk digitaal) bijwonen van het Raadsplein van 29 april.

Als je interesse hebt, stuur een mail naar [email protected] , wij nemen dan snel contact met je op !