Door op 21 mei 2013

Zicht op Park 21

Het college van B+W heeft het voor elkaar gekregen PASO gelden vrij te maken voor het aanleggen van Park 21. Jeroen Nobel en Michel Bezuijen hebben stevig onderhandeld met het Rijk, de Provincie en andere partijen om het gereserveerde geld daadwerkelijk te kunnen besteden in Haarlemmermeer. Met name het Rijk had het voornemen om de gemaakte afspraken niet meer na te komen vanwege bezuinigingen in Den Haag. De overeenkomst die nu is gemaakt betekent een doorbraak in de aanleg van Park 21.

In 1996 is bij de aanleg van de Polderbaan geld gereserveerd voor groencompensatie. 40 miljoen gulden, bijeengebracht door het Rijk en Schiphol, zijn destijds gereserveerd om een groen carré aan te leggen. Voor de inwoners van Haarlemmermeer wordt hiermee de uitbreiding van het banenstelsel van Schiphol gecompenseerd met de aanleg van groengebieden. Plannen zijn tot nu toe niet uitgevoerd, tot enkele jaren geleden de gemeenteraad heeft besloten dit fonds te gebruiken voor Park 21. Daarmee gaat Haarlemmermeer geconcentreerd één groot groen-project realiseren, in plaats van versnipperde parkjes en groenstroken. Daar werd door het Rijk een streep doorheen gezet door het gereserveerde geld, inmiddels gegroeid tot 30 miljoen Euro, niet meer te willen inzetten.

Dat werd door Haarlemmermeer niet geaccepteerd. “Afspraak is afspraak”, vindt Jeroen Nobel (PvdA-wethouder).” Je kan de gemaakte afspraken niet zomaar annuleren omdat dit voor één partij beter uitkomt.” Ook Schiphol vindt het belangrijk de groene gebieden te kunnen realiseren. Schiphol steunt de gemeente bij het realiseren van Park 21.