Door op 10 januari 2016

zorgen om legesverhoging VOG

Vrijwilligerswerk is onbetaalbaar

Per 1 maart verhoogt de Rijksoverheid de kosten voor gemeenten voor een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) met ruim 25%. Hierdoor stijgen de kosten die de gemeente in rekening brengt voor een VOG van €30,05 naar €41,35.

Voor de meeste vrijwilligerstaken (jeugd, welzijn, zorg) is het verplicht een VOG te overleggen. Over het algemeen is het zo dat vrijwilligersorganisaties deze kosten aan hun vrijwilligers vergoeden. Er zijn echter organisaties die deze kosten niet (meer) op kunnen brengen, waardoor (potentiele) vrijwilligers de kosten zelf moeten betalen. Hierdoor zouden mogelijk vrijwilligers af kunnen haken, omdat zij dit niet kunnen of willen voldoen.

De PvdA vindt dit een zorgelijke ontwikkeling. Vrijwilligers zijn de smeerolie van de maatschappij, onmisbaar in onze participatiesamenleving. Veel verenigingen en (welzijns) organisaties kunnen niet zonder. Het zou toch zonde zijn als mensen die zich (onbetaald) willen inzetten voor een ander afhaken vanwege de kosten.

Raadslid Fien Eveleens: ‘ wij gaan daarom het college vragen of het mogelijk is de verhoging niet door te voeren dan wel organisaties of vrijwilligers te compenseren. Vrijwilligerswerk wordt immers niet betaald, maar is onbetaalbaar!’

lees hier de schriftelijke vragen: 20160108 SV PvdA verhoging leges Verklaring Omtrent Gedrag